چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۴۱۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ساعت ۱۰:۶
سیر تا پیاز قطعی برق در شیروان؛

گلایه مندی از قطعی های خارج از ساعت خاموشی/ قطعی برق باعث اختلال در کار نانوایی شده است/ کمتر از ۳۰ نیروگاه تولید برق در سراسر کشور فعال هستند

طی ماه اخیر قطعی برق در سراسر کشور مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است، به گونه ای که باعث اختلال در بسیاری از حرفه ها و امورات و صدمه زدن به تجهیزات زیادی شده است.
گلایه مندی از قطعی های خارج از ساعت خاموشی/ قطعی برق باعث اختلال در کار نانوایی شده است/ کمتر از 30 نیروگاه تولید برق در سراسر کشور فعال هستند,

به گزارش پایگاه خبری شیروان، برق یکی از اکتشافاتی است که زندگی روزمره همه افراد در کره زمین را تغییر داده و جزء اصلی فن آوری مدرن است و بدون آن، تقریبا زندگی برای بشر سخت و غیرقابل ادامه خواهد شد.

در واقع این انرژی تبدیل به بخشی از زندگی روزمره ما شده و نمی توان به دنیایی بدون برق فکر کرد، به گونه ای که تمامی ابزارآلات و وسایل موجود در منزل و صنعت برای انجام به نیروی برق احتیاج دارند.

ملک گردشی، صاحب نانوایی واقع درخیابان جهاد شهرستان شیروان گفت: ما برای درست کردن خمیر و پخت نان به برق احتیاج داریم، ولی زمانی که برق قطع می شود نمی توانیم نان را بپزیم و درنهایت خمیر ها ترش شده و دیگر قابل پختن نیست و به اجبار همه آن را دور انداختیم و مردمی هم که در صف بودند از نان بی بهره ماندند.

فهیمه یوسفی، در پی گلایه به قطعی برق گفت: قطع ناگهانی برق باعث آسیب به وسایل برقی منزل شد و یخچال بدلیل قطع و وصلی های  پی در پی ناگهانی چند روزه، خراب شده است، علاوه براین ضعیف بودن اینترنت در همین زمان، قطع آنتن دهی در خطوط، ازدیگر مشکلات چندروزه اخیر با قطعی برق است.

 

قطعی برق براساس لیست خاموشی انجام نمی شود

رفیعی یکی دیگر از شهروندان شیروانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: قطع شدن روزانه برق بسیار خسته کننده شده است، زیرا درصد بالایی از کارها با برق انجام می‌شود و حداقل اگر برق را قطع می‌کنند باید در یک زمان مشخص باشد تا مردم در زمان قطع شدن برق با مشکل مواجه نشوند.

وی ادامه داد:  قطع شدن برق در این فصل که هوا گرم و طاقت فرساست موجب آزار و اذیت مردم می‌شود و حداکثر زمان برای قطع کردن برق باید یک ساعت باشد، اما متاسفانه روزانه بین دو تا سه ساعت برق قطع می‌شود.

رفیعی گفت: همچنین قطعی ها براساس لیست خاموشی که ابلاغ می شود، به صورت دقیق صورت نمی گیرد و این قطع و وصلی های بی برنامه باعث دردسرهای زیادی برای مردم شده است.

 

نبود عدالت در خاموشی ها در مناطق مختلف شهر

رستم زاده، یکی از اهالی منطقه جوادالائمه شیروان گفت: در رابطه با قطعی برق واقعا انصاف رعایت نمی شود، به گونه ای که برق در منطقه جوادالائمه دو بار در روز قطع می شود، آن هم دقیقا در زمان اوج گرما، اما برخی مناطق هیچ قطعی نداشته باشند.

 

 

قطعی برق در روستاها بالاست

یکی از اهالی روستای خانلق، ادامه داد: قطعی برق در روستاها به شدت بالا است، به طوری که در طول روز قبل از ظهر و بعد از ظهر این قطعی ها انجام می شود، و با این قیمت های بالای، خسارت های زیادی به وسایل برقی ما در منزل وارد شده است.

 

اعمال خاموشی ها به صورت کشوری است

امیرمعروف، مدیر توزیع برق شهرستان شیروان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری شیروان اظهار داشت: حدود بیش از یک ماه است که مطالب بیشتری در  خصوص خاموشی ها در فضای مجازی منعکس می‌شود، که در واقع تمام این خاموشی ها به صورت کشوری است.

وی ادامه داد: خاموشی به این صورت است که در سطح کشور تراز تولید و مصرف با هم برابری ندارد و میزان مصرف انرژی برق نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده و این مقدار خارج از توان نیروگاه هاست.

معروف افزود: با توجه به اینکه در سطح کشور تعداد محدودی نیروگاه وجود دارد و این نیروگاه‌ها به واسطه قطعات مکانیکی که دارند، ۲۴ ساعته در حال کار هستند لذا همیشه در طول ایام سال یک تعدادی از نیروگاه‌ها با توجه به شرایطی که دارند تحت سرویس دوره ای قرار می گیرند و  معمولاً برنامه ریزی هایی که انجام می گیرد به این شکل است که نیروگاه ها در فصل خارج از پیک مصرف سرویس دوره ای می شوند تا در زمان پیک مصرف آماده خدمت رسانی باشند.

وی ادامه داد: اما هر تجهیزی ممکن است در حین کار مخصوصاً در زمانی که فشار غیر متعارفی به آن وارد می‌شود دچار اشکال فنی ‌شود و نیروگاه ها نیز از این قضیه مستثنی نیستند، زیرا در این زمان ممکن است نیروگاه یا نیروگاه هایی بمدت چند ساعت از کار بیفتند و از مدار خارج و تولید نداشته باشند در این شرایط است که دچار افت فشار شده و خاموشی ها را اعمل می شود.

 

 

آغاز پیک برق از اردیبشهت سال جاری در کشور بی سابقه بوده است

معروف با اشاره به اینکه پیک برق در سال جاری از ازدیبهشت ماه آغاز شده که در صنعت برق کشور بی سابقه بوده است، گفت: در ایام پیک سال که از پانزده خرداد شروع می شود، در حین تولید هم بعضاً موارد خارج از تولید به وجود می‌آید که نیروگاه هایی ممکن است از یک دستگاه تا دو دستگاه از مدار خارج شوند.

این مقام مسئول با اشاره به دستورالعمل جدیدی که در نیمه‌های سال گذشته ابلاغ شد، تصریح کرد: طبق این دستورالعمل مشترکان به سه دسته کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف تقسیم می شوند که با توجه به بررسی های انجام شده، گروه کم مصرف اغلب شامل مشترکان روستایی خانگی هستند که برای روشنایی منزل بیشترین استفاده لحاظ می شود و وسایل با مصارف بالا همچون کولر گازی ندارند، که مبلغ دریافتی از این مشترکان صفر و به صورت رایگان است.

 

قبض برق 30 درصد از مشترکان خراسان شمالی رایگان است

 معروف افزود: حدود ۳۰ درصد از مشترکان استان خراسان شمالی در بخش خانگی قبوض آنها رایگان است و این موضوع در بخش روستایی خیلی بیشتر مشهود است، ولی در مشترکن شهری حدود زیر ۲۰ درصد برق آنها رایگان است.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ هزار مشترک برق در شهرستان شیروان وجود دارد، گفت: نکته قابل توجه این است که چهار هزار و 571 مشترک پرمصرف از سال گذشته تاکنون در

گروه خوش مصرف ها و تعداد سه هزار و 570 مشترک خوش مصرفه به گروه کم مصرفان تغییر وضعیت داده اند.

مدیر توزیع برق شیروان در خصوص صدور قبض های برق که بصورت پیامکی است، افزود: این قبض ها برای مشترکان صنعتی و چاه های آب به صورت ماهانه، برای مشترکان خانگی به صورت دو ماهه و برای مشترکین روستایی بصورت بازه‌های چهار ماهه صادر می شود.

معروف ادامه داد: نرم‌افزاری را مجموعه وزارت نیرو تحت عنوان "برق من" طراحی کرده که در این نرم افزار تقریباً تمامی خدمات حضوری که در شعب برق ارائه می‌شود، بصورت غیرحضوری و یکی از خدمات خوب این نرم افزار اعلام خاموشی های منزل مشترکین است به این صورت که  با وارد کردن شناسه قبض شان می توانند در آن اپلیکیشن از خاموشی ها منزل یا منطقه خود بصورت دریافت مطلع شوند.

 

 

خاموشی شهرک های صنعتی شیروان در بعدازظهر ها، روند تولید را قطع نمی کند

 وی ادامه داد: این اپلیکیشن از زمانی که کرونا جدی گرفته شد طراحی، تا مردم بتوانند از حضور در شعبه برق شهرستان و دفاتر پیشخوان خودداری و از خدمات غیر حضوری و عدم پرداخت وجه به پیشخوان ها کارهای خود را انجام دهند.

معروف در مورد خاموشی ها توضیح داد: در حالت عادی خاموشی ها را به رسانه ها، ادارات مسئولین، نانوایان، مسئولین و اصناف اطلاع رسانی می شود و باتوجه به اینکه خاموشی ها نمی شود به صورت روزانه یا هفتگی تغییر پیدا کند، این تغییر به صورت چرخشی و ماهانه است تا عدالت برقرار باشد.

وی با بیان اینکه شهرستان شیروان حدود 70 هزار مشترک دارد، گفت: اطلاع‌رسانی خاموشی ها بدین شکل سخت است، لذا از تغییرات زودهنگام پرهیز کردیم که بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم.

 

هیچ نیروگاهی، موظف به تولید برق حوزه استحفاظی اش نیست

 این مقام مسئول ادامه داد: در تیرماه برنامه خاموشی از طریق فضای مجازی اعلام شد، همچنین اگر مشترکان اپلیکیشن "برق من" را نصب داشته باشند، می توانند به راحتی اگر دسترسی به اطلاع رسانی ها هم ندارند از طریق این اپلیکیشن خاموشی‌های منزل خودشون را مطلع شوند.وی در رابطه با قطعی برق صنایع اظهار داشت: باتوجه به مذاکراتی که با نماینده شهرک صنعتی انجام شده است، بنا شد و درخواست دادند که خاموشی ها در شهرک صنعتی بعدازظهرها انجام شود، که به روند تولید آنها لطمه وارد نشود.

معروف با بیان اینکه بخشی از برق مصرفی داخل نیروگاه شهرستان شیروان نیز از طریق شرکت‌برق تهیه می‌شود، گفت: برقی که نیروگاه ها تولید می کنند به فشار قوی های کل کشور تزریق می شود که مدیریت شده باشد.

 

در سراسر کشور کمتر از 30 نیروگاه فعال هستند

وی خاطرنشان کرد: همچنین اگر به طور مثال روزی نیروگاه شیروان از کار افتاد، از نیروگاه های دیگر برق شیروان تهیه شود، لذا نه تنها نیروگاه شیروان بلکه همه نیروگاه ها موظف به تولید برق در حوزه استحفاظی خود نیستند بلکه برای کل کشور تولید برق می کنند.

مدیر توزیع برق شهرستان شیروان ادامه داد: در کل نیروگاه ها بخاطر حساسیت بالا از چندین مسیر مختلف تغذیه می شوند، که یکی از شبکه‌های شعب برق، یکی از برق داخلی که تولید می کنند و ژنراتور هایی که دارند، است.

وی با بیان اینکه تعداد کل نیروگاه های کشور کمتر از ۳۰ عدد است: برخی از استان ها هیچ نیروگاهی ندارند، به طوری گروهی دیگر از استان ها چند نیروگاه دارند که همه تولیداتشان را به شبکه سراسری کشور یا همان دکل های بزرگی که در بیابان ها هستند، تزریق می کنند که متناسب با مصرفی که هر منطقه دارد به همان سمت هدایت می شود.

 

 

ظرفیت تولید نیروگاه شیروان سه برابر مصرف خراسان شمالی است

معروف گفت: نیروگاه شیروان ظرفیت تولید سه برابر استان خراسان شمالی را دارد اما مدیریت آن بصورت کشوری است و ما در مجاورت نیروگاه های مشهد و نکا هستیم، لذا به این صورت نیست که اگر نیروگاه شیروان به فاز تعمیرات برود و برق شیروان قطع شود بلکه از نیروگاه های مجاور تامین خواهد شد.

وی در مورد خاموشی های شیروان و گلایه های مردم این چنین توضیح داد: در روزهایی که به لحاظ تولید مشکلی وجود نداشته باشد مرکز دیسپاچینگ ملی کشور به کل استان ها اعلام می کند که امروز براساس تولید نیروگاه ها مقدار میتوانید مصرف داشته باشند، لذا ممکن است نوبت صبح یا عصر اعمال شود، بنابراین این قطعی و شرایط بسته به فعالیت های نیروگاه هاست.

این مقام مسئول ادامه داد: در زمان هایی که نیروگاهی از مدار تولید خارج شود، اگر بلافاصله مصرف کاهش پیدا نکند، سایر نیروگاه ها هم یکی یکی از مدار خارج می شوند چون فشار بروی آنها بالا می رود.

 

خاموشی ها براساس لیست اعلام شده صورت می گیرد

معروف در مورد اینکه برخی گلایه دارند که قطعی برق طبق زمانبندی که اعلام شده، انجام نمی شود، گفت: این مورد قابل پذیرش نیست، زیرا قطعی ها دقیقا براساس لیست خاموشی انجام می شود و در طول روز هیچ گونه تغییری در آن اعمال نمی شود.

مدیر توزیع برق شیروان در مورد سیکل ترکیبی شیروان و میزان تولید آن گفت: براساس آخرین اطلاعی که به من رسیده است، حدود 67 درصد تولید دارند.

وی در مورد نیروگاه قدیمی شیروان نیز توضیح داد: نیروگاه ها به صورت کامل زیر مجموعه مدیریت کشوری است، اما در بازدیدهایی که انجام شده، در گروه نیروگاه های مطلوب و قابل قبول کشور است که فرسایش قطعات به جهت کارکرد مستمر باشد، سرویس کاری صورت می گیرد.

معروف با بیان اینکه ۱۰ درصد برق شهرستان در بخش صنعتی مصرف می شود، گفت: در شهرستان شیروان ۲۷۸ مشترک با تعرفه صنعتی به ثبت رسیده است و منظور از صنایع الزاما کارخانه و کارگاه نیست بلکه صنایع کشاورزی، کارگاهی، تبدیلی و صنایع شهرک صنعتی نیز در این لیست جای دارند و بیشترین مصرف برق شهرستان در بخش خانگی است که نزدیک ۴۵ درصد برق شهرستان را مصرف می کنند.

 

ادارات مجهز به برق اضطراری از ساعت 10 هر روز باید آن را فعال کنند

وی درباره مدیریت مصرف در بخش خانگی یادآور شد: استفاده از سایه بان برای کولر آبی، استفاده از دور کند کولر آبی، استفاده از ماشین لباسشویی از ساعت ۲۳ شب به بعد، ماشین ظرفشویی از ساعت ۲۳ تا ۷ صبح، استفاده از لامپ ال ای دی، قرار دادن درجه کولر گازی بروی ۲۵ که رعایت و جابجایی آنها حتی در حد یک ساعت علاوه بر کاهش هزینه برق مصرفی باعث کمک قابل توجهی به صنعت برق کشور خواهد شد.

مدیر توزیع برق شیروان در خصوص تعامل با چاه داران کشاورزی گفت: انواع و اقسام تفاهم نامه ها را با گونه های مختلفی از مشترکان در بخش چاه های کشاورزی با توجه به اینکه ساعت ۱۲ تا ۱۶ دمای هوا بالاست و آبیاری مناسب نیست، این تایم را برای خاموشی انتخاب شده و در ازای آن ۲۰ ساعت باقیمانده را هر چقدر مصرف کنند برق آنها رایگان حساب خواهد شد.

 

 

26 بانک پرمصرف شیروان اخطار قطع گرفتند

وی ادامه داد: با توجه به شناخت از مراکز تجاری، صنایع و مشترکین یک برنامه ریزی را انجام شده که سایت اداری از ساعت ۱۳ به بعد صورت پذیرد، فقط بخاطر اینکه در ادارات اختلال صورت نگیرد، اما اداراتی که ژنراتور دارند بایستی از ساعت ۱۰ تا پایان وقت اداری از ژنراتور خود استفاده کنند در غیر اینصورت در اولویت قطعی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: همچنین ادارات باید طبق دستورالعملی که ابلاغ شده باید مصرف خود را نسبت به سال گذشته به میزان ۳۰ درصد کاهش دهند که این مقدار می تواند بابحث های مدیریت مصرفی و یا استفاده از ژنراتور خواهد بود.

معروف  با بیان اینکه ۲۶ مورد از بانک ها و اداراتی که نسبت به سال قبل رشد مصرف داشته اند به صورت مکتوب اخطار داده شد، گفت: پس از ساعت اداری نیز باید مصرف برق در نهادها ۹۰ درصد کاهش داشته باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ۳۲ مورد تفاهم نامه در موضوع ژنراتورها منعقد و برای ۲۴ مشترک پر مصرف اخطاریه صادر شده است.

معروف در پایان با اشاره به اینکه قطع و وصل برق باعث آسیب دیدگی وسایل مردم نمی شود،

گفت: بصورت کامل سه فاز از طریق کلیدهای فشار قوی قطع و سه فاز وصل می شود، عملا وسایلی که دچار فرسایش و پیری شده اند ممکن است قطع و وصل کمک به آسیب دیدگی کند، ولی عامل اصلی نیست.

وی استفاده از محافظ را قطعا مناسب دانست و گفت: محافظ هایی با آمپر بالا در بازار موجود است، مردم آنها را تهیه کنند و در ورودی ساختمان نصب می شود و کل منزل محافظت می شود و بلحاظ اقتصادی هم مقرون به صرفه است و اگر محافظ ندارند زمانی که برق رفت، حداقل کار اینست که دو شاخه لوازم را پریز بکشند.

 

تهیه و تنظیم گزارش: احسان حق بین

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک