پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۴۱۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ساعت ۱۳:۳۰
گزارشی از اقدام جهت توسعه باغ ها در حصارشیرعلی بجنورد؛

همت مردم برای احیای "نگین سبز" بجنورد/ طرح کرامت که مانع تغییر کاربری زمین های باغی شد / آرامستانی که منبع درآمد می شود

محمدعلی حصاری یکی از کارآفرینان بجنورد، با توجه به تخصصی که در بخش کشاورزی و باغداری دارد، تصمیم به آموزش باغداران و کشاورزان منطقه گرفته، قسمتی از زمین های آرامستان این روستا را برای کاشت درخت پالونیا اختصاص داده اند که علاوه بر زودرس بودن این درخت، جنبه تزئینی و تجاری و صادراتی که دارد، منبع درآمد مردم منطقه شود.
همت مردم برای احیای

به گزارش پایگاه خبری بجنا، مفهوم کارآفرینی با شتاب گرفتن تحولات اقتصادی و اجتماعی چند دهه اخیر متولد شده است، در این راستا گستره وسیعی از فرهنگ سازی ها و به روز آوری آموزش های مورد نیاز برای رشد اشتغال های مولد و مفید در قالب مفهوم کارآفرینی در حال رشد است. به همین دلیل برداشت و تفسیر مفاهیم کارآفرینی نه تنها در زمانهای مختلف، بلکه در کشورهای گوناگون و حتی در رشته های متنوع  بسیار گسترده و بعضا متفاوت است.

منطقه حصار شیرعلی در ابتدا روستای شیرعلی در شهرستان بجنورد، با قدمتی بیش از 400 سال است، که این منطقه در ابتدا نگین سبز شهرستان بوده اما بعدها بسیاری از باغات و زمین های آن تغییر کاربری داده شده اند.

محمدعلی حصاری یکی از کارآفرینان جوان و با انگیزه شهرستان بجنورد، که به عنوان مدیر محله طرح کرامت منطقه حصار شیرعلی مشغول به فعالیت بوده است، با توجه به تخصصی که در بخش کشاورزی و باغداری داشت، تصمیم به آموزش باغداران و کشاورزان این منطقه گرفته تا مجددا زمین ها و باغات اهالی این منطقه احیاء شود و این نگین سبز به شهرستان بجنورد برگردد.


این کارشناس مکانیزاسیون کشاورزی زراعی که در زمینه تولید گل های زینتی فعالیت دارد، در گفتگو با خبرنگار بجنا ادامه داد: ابتدا کارگاه تولیدی را با مبلغ یک میلیون تومان در سال 96 آغاز کردم و بعد از مدتی با رونق گرفتن کار نسبت به توسعه آن اقدام کردم.


وی خاطرنشان کرد: در سال اول آغاز به کار یک هزار گل را در زمینی به مساحت 300 متر پرورش دادم و در حال حاضر این تعداد را به 10 هزار گل رسانده ام که گل ها را به صورت عمده در داخل استان به فروش می رسانم و با ایجاد این شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای پنج نفر ایجاد اشتغال شده است.

 

تغییر کاربری زمین های کشاورزی و باغی نتیجه بی توجهی مردم منطقه


حصاری که مدیر طرح کرامت، محله حصار شیرعلی، در ادامه گفت:  پس از گذراندن تحصیلات دانشگاه و با توجه به شعارهای چند سال اخیر در حوزه تولید و اقتصاد با توجه به تخصص و علاقه ام تصمیم به پرورش گل و گیاهان زینتی در کنار شغل اصلی ام گرفتم.


وی ادامه داد: منطقه شیرعلی بجنورد به دلیل بی توجهی و تغییر کاربری زمین های کشاورزی و باغی رها شده بود که تصمیم گرفتم با ارائه آموزشها به صاحبان زمین، باغ هایی را در قالب پرورش گیاهان و تولید صیفی جات و سبزیجات احیا کنیم.

 

 


حصاری با بیان اینکه احیای چاه عمیق باغ ها را اولین اولویت آغاز کار قرار دادیم، گفت: در این راستا با تعدادی از خیران محل پیگیری ها انجام شد و موتورخانه این چاه عمیق که برای اولین بار در سال 1360 احداث شده بود دوباره جریان گرفت.


وی با اشاره به اینکه این چاه عمیق با همت و اهدای هزینه 38 میلیون تومانی توسط یکی از خیران شهرستان جان دوباره گرفت، گفت: نکته قابل توجه این است که این موتورخانه حدود 200 ساعت در مدار آب ذخیره و به صورت 24ساعته آب مورد نیاز باغ ها را تامین می کند.

 

سرمایه گذاری روی آرامستان رضوان با پالونیا


این کارآفرین بجنوردی اظهار داشت: همچنین منبع ذخیره آب 20هزار لیتری که منبع بتنی است و در محل آرامستان رضوان حصار شیرعلی واقع شده، با برآورد هزینه 20 میلیون تومانی در دست ساخت و احداث قرار گرفته است که آبیاری درختان آرامستان از محل این منبع انجام شود.


وی یادآور شد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تصمیم بر این است که قسمتی از زمین های آرامستان به مساحت دوهزار متر را برای کاشت درخت پالونیا اختصاص دهیم، باتوجه به اینکه این درخت چوب صنعتی دارد و در کمتر از پنج سال به بهره برداری خواهد رسید، جنبه تزئینی و صادراتی نیز دارد که این پروژه با هزینه ها و مشارکت تمام اهالی این محل در دست انجام است.


مهدی مشکین فام حصاری، یکی از باغداران این روستا در ادامه افزود: باتوجه به علاقه ای که از کودکی به باغداری داشتم، بعد از بازنشستگی به سمت شغل پدری ام روی آوردم.


وی یکی از عواملی که کشور می تواند به پیشرفت روزافزون برسد را تولید خواند و گفت: براین اساس در ابتدا زمینی به مساحت هفت هزار متر به صورت ارثیه به ما رسید که نسبت به تغییر کاربری آن اقدام کردیم، اما بعد از بررسی های به عمل آمده تصمیم بر این شد که زمین بین بقیه وراث تقسیم و باغ ایجاد کنیم.

 

 

فروش محصولات تولیدی در خارج استان نیازمند حمایت های دولت است


مشکین فام حصاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر باغ من زمینی به مساحت یک هزار و 500 متر است که در سال اول زعفران کشت شد و بعد از آن صیفی جات را توسعه دادم، بعد از آن باغ دیگری را خریداری کردم و نسبت به احیا و گسترش آن اقدام کردم.


وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار فروش محصولات ما در داخل استان است، اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور ایران ظرفیت خوبی در کشاورزی دارد قطعا با حمایت مسئولان از بخش تولید می توانیم در این قسمت شکوفا شویم و تولیدات فراوانی را داشته باشیم.


امان الله مشکین فام حصاری، یکی دیگر از باغداران این منطقه گفت: باغ من به مساحت کی هزار و 300 متر است که تا به اکنون 130 میلیون تومان برای احیا و کاشت محصولات در باغ خرج شده است، محصولات باغ در داخل همین شهرستان عرضه و به فروش می رسد و حدود 10 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار می باشند.


علی بهاری یکی دیگر از اهالی منطقه حصار شیرعلی گفت: در حال حاضر با توجه به بازنشسته بودن بنده و گذران اوقات فراغت و ایجاد اشتغال برای فرزندان تصمیم به خریداری باغی به مساحت هزار و 500 متر گرفته تا مشغول به کاشت محصولات صیفی جات بپردازم. فروش بنده فقط به اهالی همین منطقه می باشد.


قربانعلی مشکین فام حصاری یکی دیگر از اهالی حصار شیرعلی گفت: در ابتدا این منطقه یکی از سرسبزترین مناطق این شهرستان بوده که اکثر اهالی این منطقه به شغل کشاورزی و باغداری مشغول بودند. 

 

 

فروش عدس و گندم در زمان برداشت به دولت 


وی ادامه داد: اما به علت خشکسالی در سالهای اخیر تصمیم به ترک زمین های خود گرفتند و الان بنده نیز تصمیم به احیای باغ خود پس از چندین سال گرفته ام که این زمین به مساحت یک هزار متر مربع است و انواع صیفی و میوه در آن کشت می شود، باتوجه به اینکه در حال حاضر محصولات کمتر است به اهالی روستا فروخته می شود.


علیداد خدائیان، معلم بازنشسته آموزش پرورش که یکی دیگر از اهالی حصار شیرعلی است، گفت: با توجه با آنکه به امور باغداری و زراعت از کودکی آشنا بودم، تصمیم به فعالیت در زمین زارعی و باغ در کنار شغل خود گرفتم.


وی ادامه داد: زمینی به مساحت 20هکتار که 10هکتار از آن را به پرورش عدس و گندم اختصاص داده ام و  محصولات را در فصل برداشت به دولت واگذار می کنم. 


خدائیان گفت: همچنین در کنار آن نیز باغی به مساحت 2هزار متر خریداری و به پرورش میوه مشغول هستم، که بیشترین محصولات گردو است، همچنین به طور میانگین سالانه تعداد 60 نفر از زمین زراعی مشغول به کار می شوند، اما  متاسفانه در سال های اخیر هزینه کشت و برداشت برای باغدار و کشاورز زیاد است و در مقابل درآمد حاصل از آن بسیار پایین می شود. 

 

انتهای پیام/ عبدالله یزدانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک