چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۴۰۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ساعت ۱۱:۵۵
گزارش؛

" کلاب هاوس " تهدید یا فرصت/ از نقش آفرینی های باندی تا داغ شدن میتینگ های انتخاباتی

اپلیکیشن کلاب هاوس که کمتر از دو سال از اجرایی شدن آن می گذرد، در روزهای داغ انتخابات ایران به فضایی برای برگزاری میتینگ های مختلف برای تحلیل و بررسی کاندیدها تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصراترک، کلاب هاوس که یک نرم افزار متعلق به شرکت آمریکایی است حدوداً یک سال از راه اندازی آن می گذرد، فضای این نرم افزار شبیه به اینستاگرام است با این تفاوت که خبری از عکس و متن نیست و شبکه‌ای صرفاً صوتی است.

 افراد با حضور در ROOM (اتاق مجازی) یا راه‌اندازی یک اتاق و دعوت از افراد مختلف شروع به بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

حضور افراد سرشناس از سراسر جهان و امکان شنیدن صدای این افراد یا گفت‌وگو با آنها موجب جذابیت کلاب هاوس شده است.

 

قوت گرفتن میتینگ های انتخاباتی در کلاب هاوس

طی دو ماه اخیر این نرم افزار در ایران نیز در روزهایی که شمارش معکوس انتخابات شروع شده، تبدیل به یک فضایی برای گفتگو افراد با عقاید و جناح های مختلف سیاسی شده است.

این روزها با شیوع کرونا و کاهش تبلیغات حضوری، ظاهرا بسیاری از میتینگ های انتخاباتی در این فضا قوت گرفته است و افراد تایید و رد صلاحیت شده توسط گروهی از حامیان و منتقدان به بحث گذاشته شده می شود و روم هایی با موضوع اختصاصی تحلیل انتخابات ایران در این زمان به داغ ترین های کلاب هاوس تبدیل شده است.

اما نکته قابل توجه این است که این نرم افزار همچون بسیاری از شبکه های اجتماعی دیگر که در خارج از کشور مدیریت می شود، تحت کنترل کشور آمریکا است و اینکه براساس قابلیت این اپلیکیشن، مدیران صفحه می توانند اجازه صحبت به افراد بدهند که این در بسیاری از گفتگو ها می تواند به صورت انتخابی و هدفمند باشد و خیلی از افراد اجازه اظهارنظر پیدا نکنند.

 

 

زردسالاری بودن در کلاب هاوس یک تهدید است

محمد لسانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه در این رابطه در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: کلاب هاوس باتوجه به اینکه یک اپلیکیشن صوتی است، عموما مبتنی بر کلام، بیان و استدلال است، بنابراین خیلی از تظاهر تصویر دور و می تواند یک رسانه خیال پردازی و تصویرگیر و ارتباط همدلانه باشد.

وی تنوع نگاه و قیاس افراد با یکدیگر را از فواید این اپلیکیشن خواند و گفت: در روم هایی که برداشت می شود، یک موضوع از منظر متفاوت بررسی و این تنوع دیدگاه به افراد یک جامعه نگری می دهد.

لسانی روایتگری را از دیگر ویژگی های این اپلیکیشن خواند و گفت: یکی از فواید دیگر بیان کم گویی و گزیده گویی است، در روم هایی که جدی است بین 30 ثانیه تا یک دقیقه به فرد اجازه صحبت داده می شود، فرد باید صحبتش را خلاصه کند.

این کارشناس و پژوهشگر رسانه عنوان کرد: یکی از تهدیدات کلاب هاوس زردسالاری بودن آن است که در گذشته تحت عنوان ژورنالیسم زرد مطرح بود و از آسیب هایی که داشت سطحی و هیجان گرا بودن آن است.

وی گفت: نکته قابل توجه این است که به نظر می رسد تا اتفاقی می افتد، روم آن اتفاق در کلاس هاوب ایجاد می شود و افراد به صورت سطحی در مورد موضوع به گفتگو می پردازند که اینها آسیب بزرگی محسوب می شود.

 

 

نقش افرینی باندی در کلاب هاوس در روزهای انتخابات

لسانی حضور و نقش آفرینی باندی را یکی دیگر از آسیب های کلاب هاوس خواند و گفت: باتوجه به اینکه تصمیم گیری انتخاب سخنران برعهده مدیران روم انجام می شود، امکان باندی شدن پیام و محدود شدن تنوع ایجاد خواهد شد.

وی یادآور شد: از دیگر مسائلی که می تواند به تهدید نزدیک شود، تخلیه شناختی جامعه است، در واقع می تواند به این معنا باشد که باعث به دست آوردن اطلاعات از نخبگان شود و به یک شناخت از جامعه ایران برسد.

این کارشناس و پژوهشگر رسانه با اشاره به اینکه نقش کلاب هاوس در انتخابات خاطرنشان کرد: این اپلیکیشن یک برنامه جهانی بوده و از سال 2020 اجرایی شده است.

لسانی بیان داشت: کلاب هاوس در انتخابات آمریکا نتوانست نقش ویژه ای را ایجاد کند و باتوجه به اینکه حدود یک سال و نیم از اجرای آن می گذرد، در نهایت اختصاصا برای انتخابات ایران استارت نخوره، بلکه شبکه ای است که با حضور سلبریتی های جهان توانسته مخاطب جمع کند.

 

اپلیکیشن کلاب هاوس با شاخص های فرهنگی و اجتماعی ایران سازگار نیست

وی در پاسخ به این سوال که جبهه انقلاب چه میزان می تواند در معرفی آرمان های انقلاب از طریق این اپلیکیشن به مردم استفاده کند، گفت: این برنامه دارای مشکلات عدیده ای است، روم ها به صورت کنترل نشده هستند که هیچ کدام از ارزشهای بومی و اسلامی در ان دیده و رعایت نشده است که می تواند تبدیل به یک آسیب شود.

این کارشناس و پژوهشگر رسانه با بیان اینکه درکلاب هاوس شاهد روم های غیر مرتبط با فرهنگ های ایرانی هستیم، گفت: این اپلیکیشن با شاخص های فرهنگی و اجتماعی ایران سازگاز نیست.

وی اضافه کرد: همچنین نکته قابل توجه این است که این در کشور در روزهای انتخابات ایران تب و تاب پیدا کرده است، بعد از آن دوره افول را سپری خواهد کرد.

 

انتهای پیام/ آرزو رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک