شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۹۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۲/۲۲ - ساعت ۱۲:۹

آغاز عملیات نجات فلامینگوهای بختگان/ بال آتشین‌ها به آب می زنند

با کمک گروه‌های محلی و محیط زیست فارس، عملیات اضطراری نجات فلامینگوها آغاز شد تا پرندگان بال آتشین تن به آب بزنند.
آغاز عملیات نجات فلامینگوهای بختگان/ بال آتشین‌ها به آب می زنند,

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: امسال هم مانند سال‌های قبل فلامینگوهای مهاجر برای زادآوری به تالاب بختگان در استان فارس آمدند. در ابتدا اوضاع بد نبود و حقابه تالاب از سد درودزن رها و فضای زیست پرندگان فراهم شد.

هرچه به روزهای گرم نزدیک شدیم آب بختگان هم ته کشید، این در حالی بود که فلامینگوها نیز جوجه آوری کرده بودند و خطر از بین رفتن جوجه‌ها به شدت این پرندگان بال آتشین را تهدید می‌کرد.

در همین رهگذر محیط زیست خواستار تخصیص حقابه شد و نماینده نی ریز نیز با اشاره به اوضاع بد این مهاجران تاکید کرد که باید برای حفظ جان پرندگان کاری کرد اما آب منطقه‌ای اعلام کرد که حقابه، پاییز سال قبل تخصیص یافته و اینقدر آب در سد موجود نیست که بتوان حقابه جدیدی برای تالاب رها کرد.

آب منطقه‌ای البته این را هم گفت که اگر آب هم رها شود آنقدر زمین کشاورزی بر سر راه آب وجود دارد که عملاً چیزی به تالاب نرسد و همه آب به سمت زمین‌های کشاورزی سرازیر شود.

اما اخیراً سازمان‌های مردم نهاد و محیط زیست دست به کار شده‌اند تا جان فلامینگوها را نجات دهند. بهمن ایزدی فعال محیط زیستی در این رابطه توضیح داد که اخیراً با همکاری مشترک NGO های مجرب استان و همچنین مدیرکل محیط زیست فارس و جامعه محلی بازدیدهایی از تالاب صورت گرفت و برای نجات فلامینگوها امکان‌سنجی شد.

ایزدی این را هم توضیح داد که به خاطر سیاست‌های اشتباه وزارت‌های جهاد کشاورزی و نیرو که با ایجاد سدهای متعدد در بالادست و همچنین صدور مجوز به کشاورزان، باعث انتقال آب از رودخانه و سرشاخه‌های حوضچه‌های آبخیز و آبریز بختگان در جلگه کامفیروز شده بودند که موجب شد از سال ۸۶ خشکیدگی بسیار شدید، نفس بختگان و طشک گرفته شود.

این فعال محیط زیستی بیان کرد: بعد از بازدیدهایی که از محل کلونی فلامینگوها صورت گرفت، مقرر شد که کمیته‌ای به نام «ستاد هماهنگی نجات بخشی پرندگان دریاچه بختگان» تشکیل شود تا ضمن انسجام بخشی تلاش‌های اجرایی با استفاده از منابع انسانی و تجهیزات مورد نیاز، نسبت به رفع بحران نابودی کلونی‌های متعدد فلامینگوها و جوجه‌هایشان اقدام شود.

وی همچنین خبر داد که قرار است با ایجاد کانال‌های عرضی با تلاش بومیان روستای بسترم چشمه انجیر، عملیات نجات بخشی انجام شود.

 

مدیر کل محیط زیست استان فارس هم در رابطه به اوضاع نامناسب فلامینگوها نیز گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفت، مشخص شد والدین فلامینگوها با پرواز به تالاب‌های همجوار جوجه‌هایشان را تغذیه می‌کنند بنابراین به هم پیوستگی تالاب‌ها و احیا آنها اهمیت بسزایی در بقای فلامینگو دارد.

حمید ظهرابی این را هم تاکید کرد که تخصیص حقابه مشخص به تالاب بین‌المللی بختگان و احیا این زیستگاه ارزشمند از وظایف قانونی وزارت نیرو است.

وی با اشاره به همکاری سازمان‌های مردم نهاد برای نجات بخشی فلامینگوها نیز گفت: با مشارکت سمن‌ها کارهای اصولی برای این نجات بخشی صورت خواهد گرفت.

کمک آب منطقه‌ای فارس

این شرایط در حالی رقم خورد که آب منطقه‌ای فارس با واکنشی دوباره اعلام کرد که شرکت آب منطقه‌ای به رفع تشنگی مسافران بختگان کمک می‌کند.

آغاز عملیات نجات فلامینگوهای بختگان/ بال آتشین‌ها به آب می زنند

آب منطقه‌ای در اعلامیه‌ای تصریح کرده که باوجود عملیاتی نبودن و عدم امکان تأمین آب از سد درودزن به دلایل زیادی از جمله بعد زیاد مسافت، مساعدت لازم را از طریق فراهم آوردن تمهیدات لازم را به منظور تأمین آب از آبخوانهای زیرزمینی واقع در نزدیکترین نقطه به محل زندگی پرندگان مهاجر بختگان انجام خواهیم داد. شرکت آب منطقه‌ای فارس به منظور رسیدن آب به کلونی جوجه فلامینگوها در عمق تالاب بختگان حداکثر مساعدت را انجام خواهد داد.

روابط عمومی آب منطقه‌ای فارس همچنین گفته است: طبق گزارش همکاران امور آب در شهرستانهای همجوار تالاب بختگان تا کنون هیچ گونه آسیبی به فلامینگوها از بابت بی آبی نرسیده و انشاالله از این به بعد نیز نخواهد رسید.

مسافران بختگان این پرندگان بال آتشین این روزها در خطر به نمک نشستن هستند، آنها آب می‌خواهند تا زنده بمانند.

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک