شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۹۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۲/۲۱ - ساعت ۱۲:۱۸
رئیس گروه مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی خراسان شمالی:

نوزاد مبتلا به تالاسمی تا ۶ ماهگی علائمی ندارد/ انتقال ژنتیکی این بیماری به فرزند

روح الله یزدانی با اشاره به اینکه ژن های هر نوع تالاسمی آلفا و بتا از پدر و مادر به فرزندان منتقل می شود، گفت: نوزاد مبتلا در شش ماه اول زندگي علامتي ندارد و علامت های بیماری ابتدا به صورت كم خوني، رنگ پريدگي، ضعف و بي قراري، بي اشتهايي و عدم افزايش وزن بروز مي كند.
نوزاد مبتلا به تالاسمی تا 6 ماهگی علائمی ندارد/ انتقال ژنتیکی این بیماری به فرزند,

روح اله یزدانی، رئیس گروه مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک، با اشاره به اینکه تالاسمی یک بیماری ارثی خونی است، اظهار داشت: این بیماری باعث کم خونی خفیف یا وخیم می شود که این کم خونی به خاطر کاهش هموگلوبین و کمتر بودن گلبول های قرمز خون از حد نرمال است.

وی ادامه داد: هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را به همه قسمت های بدن می رساند.

یزدانی آلفا و بتا را دو نوع اصلی تالاسمی خواند و افزود: ژن های هر نوع تالاسمی از پدر و مادر به فرزندان منتقل می شود و تالاسمی آلفا و بتا، هر دو نوع وخیم و خفیف دارند.

وی در خصوص بتا تالاسمی مینور گفت: اگر فردي يك ژن سالم از يك والد و يك ژن معيوب را از والد ديگر براي ساختن زنجيره بتا به ارث ببرد ناقل سالم (مينور) است كه اين فرد بيمار محسوب نمي شود و زندگي عادي دارد.

یزدانی بیان داشت: اگر يكي از والدين حامل ژن تالاسمي باشد در هر بارداري احتمال دارد، 50 درصد فرزند ناقل باشند ولي هيچ يك از فرزندان تالاسمي ماژور نخواهند بود ولي اگر پدر و مادر هر دو مينور باشند در هر بارداري 25درصد احتمال دارد كه فرزند آن ها به تالاسمي ماژور مبتلا شود.

وی با اشاره به این که اگر فردي دو ژن ناسالم را از والدين به ارث ببرد به بتا تالاسمي ماژور مبتلا مي شود، گفت: در اين حالت فرد دچار كم خوني شديد بوده و باعث اختلال رشد و نارسايي قلبي مي شود.

این مقام مسئول ادامه داد: نوزاد مبتلا در شش ماه اول زندگي علامتي ندارد و علائم بيماري بتدريج از شش ماهگي شروع شده و بصورت كم خوني، رنگ پريدگي، ضعف و بي قراري، بي اشتهايي و عدم افزايش وزن بروز مي كند سپس كبد و طحال بزرگ شده و تغيرات استخواني (در استخوان جمجمه و صورت) باعث ايجاد چهره خاص در بيماران مبتلا به بتا تالاسمي ماژور مي شود.

وی بیان داشت: معمولا بيماران تالاسمي ماژور پس از پايان سال اول زندگي به تزريق خون وابسته مي شوند كه با اين تزريق خون، مشكل كم خوني بيمار حل مي شود ولی اگر خون تزريق نشود، فعاليت غيرموثر خون سازي مغز استخوان باعث تغييرات استخواني در بدن مي شود.

یزدانی با بیان این که تالاسمی از طریق آزمایش خون (CBC) تشخیص داده می شود، گفت: افراد ناقل ممكن است گاهي رنگ پريده و خسته به نظر برسند و يا كم خوني خفيف داشته باشند كه اين امر بدليل كوچكتر بودن گلبول قرمز و بيش از حد معمول بودن HbA2 مي باشد.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک