چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۹۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۲/۱۹ - ساعت ۱۱:۴۲
در گفت و گو با عصراترک عنوان شد؛

شهرستان روستا نشین راز و جرگلان بدون روستای گردشگری/سازه های جدیدی که هویت بافت مسکونی را می بلعند

شهرستان راز و جرگلان که بیشترین مناطق روستا نشین استان خراسان شمالی را دارا است، هنوز با گذشت دو دهه از استانی شدنش، تکلیف روستاهای هدف گردشگری اش مشخص نشده و به ثبت نرسیده است.
شهرستان روستا نشین راز و جرگلان بدون روستای گردشگری/سازه های جدیدی که هویت بافت مسکونی را می بلعند,

عقیل مجردی، رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان راز و جرگلان در گفت و گو با عصراترک در این باره اظهار کرد: بناها و سازه های خاص هر روستا و منطقه برگرفته از آداب، رسوم و اقلیم آن منطقه است همچنین بناهای قدیمی، سبک زندگی آن منطقه از گذشته تا به کنون را حکایت می کند.

مجردی گفت: شهرستان راز و جرگلان دارای سه بخش است که در هر بخش از این شهرستان چندین نوع فرهنگ و رسوم جاری است و سازه ها و بناهای این مناطق نیز برگرفته از زندگی جاری در این مناطق است.

وی بیان کرد: به طور مثال در بخش غلامان که ترک نشین و ترکمن نشین است، در این بخش، روستایی به نام داشلی قلعه وجود دارد که تمامی خانه های این روستا با نوعی از سنگ ساخته شده اند که این سنگ ها متعلق به همین منطقه هستند.

وی همچنین افزود: در شهر راز، اهالی خانه های خود را از نوعی خشت خام به رنگ قرمز کم رنگ ساخته اند که در همین منطقه موجود بوده است.

مجردی در ادامه عنوان کرد: در روستاهای ترکمن نشین بخش جرگلان و بخش غلامان نیز خانه هایی ساخته شده اند که در آنها مصالح خشت، گل و چوب بکار رفته و این خانه ها دارای ایوان های بلند و درازی هستند که در این ایوان ها نگاره هایی با نمادهایی از جمله شاخ قوچ نقش بسته اند.

وی به روستای دویدوخ نیز اشاره و بیان کرد: منازل این روستا دارای بافت با ارزش است.

با این وجود، وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در شهرستان راز و جرگلان که بیشتر مناطق مسکونی اش، روستایی است و این مناطق دارای بافت مسکونی قدیمی هستند و برخی از این مناطق دارای بافت مسکونی با ارزش هستند، هنوز در این شهرستان، روستاهای هدف گردشگری اش مشخص نشده و به ثبت نرسیده اند.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان راز و جرگلان گفت: درصورتیکه روستاهای هدف گردشگری این شهرستان مشخص شوند و به ثبت برسند، اداره کل بنیاد مسکن استان ملزم خواهد شد برای اجرای طرح هادی در این روستا از اداره کل میراث فرهنگی نظر خواهی کند تا هویت اصلی در زمینه ساخت و ساز منازل این مناطق حفظ شود.

وی در ادامه اظهار کرد: این در حالی است که به علت فقدان این مسئله در این شهرستان، منازل ویلایی نوساز و جدید با طرح های ناهمخوان با بافت اصلی منطقه مسکونی بر روی سازه های قدیمی ساخته شده اند و چهره اصلی روستاها را تغییر داده اند.

وی افزود: این تغییرات حاصل نقشه های طراحی شده اداره کل بنیاد مسکن است و متاسفانه دست اداره کل میراث فرهنگی استان برای حفظ هویت اصلی نما و منظر منازل در دست ساخت نیز بسته است.

افزون بر این، مجردی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه هنوز روستاهای هدف گردشگری این شهرستان مشخص نشده اند، اداره کل میراث فرهنگی استان نیز نتوانسته است برای حفظ بافت و هویت اصلی ساخت و سازها در این شهرستان مطالعات تحقیقی و پژوهشی را انجام دهد.

وی یادآور شد: هر زمانی که این موضوع تعیین تکلیف شود نیز از روند ساخت و سازهای در جریان عقب هستیم و بخشی از زمان را از دست داده ایم.

در عین حال، رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان راز و جرگلان در خاتمه بیان کرد: با توجه به اینکه روستای دویدوخ دارای بافت بافت با ارزش است، اداره کل میراث فرهنگی استان در تلاش است تا این روستا را به عنوان روستای دارای بافت با ارزش به ثبت برساند تا بتواند در روند انجام ساخت و سازهای جدید در این روستا برای حفظ هویت اصلی ساختمان سازی در این روستا با اداره کل بنیاد مسکن استان همکاری داشته باشد.

انتهای پیام/رحیمی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک