چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۷۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۱/۲۳ - ساعت ۱۸:۳۱

دروسی که آموزش مجازی آنها را به حاشیه بیشتر برد

به نظر می رسد در روزهایی که آموزش ها تماما مجازی شده است بیش از گذشته آموزش برخی کتاب های درسی مثل تفکر و سبک زندگی و یا فرهنگ و هنر و... به حاشیه رفته است و دروس اولویت بندی شده اند.
دروسی که آموزش مجازی آنها را به حاشیه بیشتر برد,

در روزگاری که مدارس دایر بودند دروسی بودند که سهم ساعت آموزشی خود را به تقویت دیگر دروس می دادند. شاید زنگ تربیت بدنی که بارها به کلاس ریاضی و علوم و… تخصیص داده شده بود سرآمد این درس ها باشد که از قدیم محصلان از تعطیلی این درس برای برگزاری کلاس جبرانی دیگر دروس خاطره دارند؛ هر چند در سال های اخیر معاونت تربیت بدنی به صورت جدی تری پیگیر این بود که کمتر چنین اتفاقی بی افتد اما واقعیت این است که در هر پایه تحصیلی دو یا سه درس هستند که گل سرسبد آموزش های مدرسه می شوند و از دیرباز دروسی مثل تربیت بدنی یا هنر و حرفه و فناوری و حتی تاریخ و جغرافیا (در متوسطه اول) آموزش های درجه دوم اهمیت هستند. بعدتر با ورود دروسی که قرار بود به مهارت های زندگی بپردازند مثل تفکر و سبک زندگی، تفکر و سواد رسانه‌ای، کارگاه کارآفرینی و تولید، انسان و محیط زیست و… قرار بود مدرسه جایی بیش از آموزش محفوظات باشد اما یا کرونا که آموزش به بستر مجازی رفته است عملاً شاهد این هستیم آن داستان کتاب های درجه یک و دو حالا یک سری سومی هم دارد که هیچ جایی در آموزش ها پیدا نمی کند.

میلاد شرافتی از مشاوران با سابقه تهران که پیش از این کتاب تفکر و سبک زندگی را نیز تدریس می کرد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اینکه آیا این کتاب در آموزش های مجازی جایی دارد گفت: پیش از این هم وقتی مدارس دایر بود این کتاب چند هفته بیشتر در مدارس تدریس نمی شد ولی از وقتی آموزش ها مجازی شده عملاً ما یک سری وویس درباره کتاب را در گروه ها می گذاریم و تعاملی در این مورد با دانش آموزان نداریم.

وی درباره اینکه با این شرایط چطور قرار است در یک تعامل یکسویه برای درسی که اسم سبک زندگی را دارد، تفکری در دانش آموزان ایجاد شود، بیان کرد: این شرایط مطلوب ما نیست و قطعاً در شکل دایر بودن مدارس هم این بحث که قرار بود با این کتاب وارد آموزش های مدرسه شود و دانش آموزان را به سمت حل مساله و پرسشگری سوق دهد، به نتیجه مطلوب نمی رسید اما وقتی آموزش ها مجازی شده دیگر همه اولویت ها با آن درس هایی است که قرار است امتحانی داشته باشد و یا آموزش آنها برای پایه های بعدی اولویت است. مثلاً درس ریاضی پیش نیاز پایه بعدی تحصیلی است ولی این کتاب پرونده اش در همین پایه بسته می شود. یک کتاب است در یک پایه تحصیلی که کسی هم بازخورد یادگیری آن را پیگیری نمی کند.

این مشاور ادامه داد: در شرایط کرونا خیلی از دروس هستند که عملاً به حاشیه رفته اند. واقعیت این است که اگر فرصتی برای این درس خالی گذاشته شود اتفاقاً بسیار می تواند در این شرایط کرونا که آسیب در میان دانش آموزان کم نیست، کمک حال باشد. خصوصاً اینکه عموماً مشاوران مدارس این درس را تدریس می کردند. اما ما هم باید پیگیر آنچیزی باشیم که مدیران برنامه ریزی می کنند.

وی در خصوص اینکه چقدر به عنوان مشاور این روزها فعال هستید نیز بیان کرد: به عنوان مشاور سعی کرده ام در دسترس تمام دانش آموزان باشم. فایل های زیادی را هم به مرور در خصوص آسیب ها و پیشگیری ها در گروه مدرسه ارسال کرده ام اما در حوزه کاری ما باید یک ارجاعی از سوی والدین یا دانش آموزان باشد. در محیط مدرسه من خودم می توانستم در میان دانش آموزان باشم و از نزدیک آنها را رصد کنم و رفتارها را ببینم اما الان خیلی همه چیز دور از دسترس است. البته می دانیم که قاعدتاً اختلاف بین دانش آموزان و والدین بیشتر شده و توصیه هایی برای والدین هم ارائه می دهیم اما خیلی همه چیز عینی نیست.

شرافتی گفت: در این مدت بیشتر والدین برای پیگیری افت تحصیلی دانش آموزان یا آن اوایل برای اضطراب ها تماس می گرفتند و مشاوره هایی بود حتی یک مدت در مدرسه هم یک روز در هفته امکان مراجعه والدین بود اما از نیمه سال جدید تقریباً این تعاملات خیلی کاهش داشته است. البته انتظار این است برای بحث هدایت تحصیلی در این روزها دوباره مراجعات بیشتر شود.

وی در پایان بیان کرد: ضررهایی که کرونا و آموزش مجازی یا بهتر بگوییم دوری از مدرسه به دانش آموزان و سیستم آموزشی زده است به نظرم بعد از بازگشایی مدارس تازه مشخص می شود.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک