چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۳۷۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۱/۲۳ - ساعت ۱:۲۰
گزارش؛

تعصبات قومی و قبیله ای از معضلات اصلی در انتخابات شورای شهر و روستاها

یکی از معضلات اصلی در انتخابات شورای شهر و روستاها تعصبات قومی و قبیله ای استف تعصبات قومی و قبیله ای و طایفه ای و رقابت های سیاسی مبتنی بر منافع قومی، هنوز هم در انتخابات شورای شهر و روستاها به چشم می خورد.
تعصبات قومی و قبیله ای  از معضلات اصلی در انتخابات شورای شهر و روستاها,

به گزارش  پایگاه خبری جاجرم  شایسته سالاری یکی از مطالبات اصلی مردم از مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران است که همواره مورد توجه عامه مردم قرار گرفته است. اما تا چه حد مردم به این دیدگاه در انتخاب هایشان در شورای شهر و نماینده مجلس و همینطور ریاست جمهوری پایبند بوده اند.

استقرار نظام شایسته سالار، آرمانی است که از دیر باز تا کنون علاوه بر جایگاهی که در افکار اندیشمندان و فلاسفه به خود اختصاص داده است، مطالبه‌ی عموم افراد جامعه را نیز به همراه داشته است. شایسته سالاری ریشه در دین ما دارد و حکومت انبیا و صلحا از ابتدای تاریخ تا کنون در این راستا بوده است، در آیه 105 سوره انبیاء خداوند تاکید کرده است که حکومت و سروری بر زمین برای بندگان صالح و شایسته است.
یکی از معضلات اصلی در انتخابات شورای شهر و روستاها تعصبات قومی و قبیله ای است. جای تاسف است که تعصبات قومی و قبیله ای و طایفه ای و رقابت های سیاسی مبتنی بر منافع قومی، هنوز هم در انتخابات شورای شهر و روستاها به چشم می خورد. نگاهی که اصل شایسته سالاری در پای تعصبات و منفعت طلبی های قومی و قبیله ای از بین می رود.

یکی از شهروندان جاجرمی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا حائز اهمیت است دليل اهميت آن نيز ارتباط مستقیم مردم با نماینده خود و پيگيري براي فراهم كردن زيرساخت هاي توسعه و عمران و آباداني و برطرف کردن مشکلات شهروندان است كه مي طلبد مردم براي رسيدن به پويايي و بالندگي منطقه خود در اين دوره قوم گرايي و رای طایفه ای را کنار بگذارند و افراد شایسته انتخاب کنند.

محمد شاکری گفت: متاسفانه در انتخابات مختلف فرد شایسته را می شناسیم ولی با حرف این که وابستگی طایفه ای به ما ندارد او را انتخاب نمی کنیم و با انتخاب احساسی خود از پیشرفت شهر و روستا جلوگیری می کنیم.

وی افزود: مردم باید بدانند که انتخاب خوب یا بد خود به خودشان بر می گردد امیدواریم مردم با انتخاب فرد شایسته شاهد پیشرفت روز افزون و توسعه همه جانبه شهر باشیم.

 

مریم محمدی دانشجوی دانشگاه آزاد جاجرم نیز در مورد انتخابات پیشرو و انتخاب فردی اصلح گفت: هرچه به انتخابات شورای شهر و روستا نزديك تر مي شويم شاهد تلاش نامزد ها هستيم بطوري كه هركدام با تکیه بر اقوام و خویشان خود تلاش می کنند تا مردم را متقاعد کنند به او رای بدهند.

وی گفت: مردم بايد بدانند نامزد ها چه برنامه ای دارند و چقدر با شناخت کامل کمبود ها و کاستی ها و آگاهی از پتانسیل شهر وارد اين ميدان می شوند.

محمدی افزود: انتخاب اعضاي شوراي اسلامي شهر و روستا از روي ناآگاهي و تنها به دلیل تعصبات قومي طایفه ای  باعث سرخوردگی نیروی توانمند می شود که در نهایت لطمات جبران ناپذیری به بدنه اجتماع خواهد زد.

 

با نگاه شايسته سالاري فرد اصلح را برگزینیم 

حجت الاسلام مصیب علیزاده امام جمعه بخش سنخواست در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری جاجرم  گفت: إنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ (سوره حجرات آیه سیزدهم) در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست» این آیه شریفه بر این نکته تأکید دارد که ثروت و پست و مقام،و طایفه گری، ملاکی مناسبی برای انتخاب فرد اصلح نیست فرد اصلح باید تقوا داشته باشد و این ایمان و تقوا در اعمال و رفتار او متجلی باشد.

وی با بیان اینکه انتخابات شورای اسلامی بسیار مهم است، باید دقت شود که توجه به انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شورای اسلامی را در نگاه مردم کم اهمیت جلوه ندهد گفت: این که ما از سطح روستا و شهر تا سطح کشور، کارها را، تصمیمها را، در نهایت به دست مردم میسپاریم، خیلی حادثه مهمی است.

امام جمعه سنخواست با اشاره به اینکه هر يك از ما با راي خود مي توانيم به نوبه خود در سرنوشت 4 سال آينده شهر خود سهيم باشيم، پس بايد با نگاه به شايسته سالاري فرد اصلح را برگزینیم افزود: انتخابات شوراهاي اسلامي شهر يكي از مهمترين انتخاباتي است كه در كشور برگزار مي شود و دليل اهميت آن نيز ارتباط مستقيم شورای اسلامی با حوزه شهر و پيگيري براي فراهم كردن زيرساخت هاي توسعه و آبادانی است که میطلبد مردم صلاحیت و توانایی را فدای قوم گرایی صرف نکنند.

 

 

وی افزود: با توجه به اينكه توسعه و عمران شهري به توان و كارآيي شهردار،منتخب شوراها بستگي دارد و انتخاب شهردار طبق قانون توسط اعضاي شوراي شهر صورت مي گيرد، اگر انتخاب آگاهانه و با شايستگي صورت گيرد در نهايت به انتخاب شهرداري شايسته منجر، و بدنبال آن توسعه، عمران، آباداني و اجراي طرح هاي راهگشا را به دنبال خواهد داشت.

 وی گفت: امیدواریم مردم با آگاهی سیاسی و بصیرت، فرد اصلح را انتخاب کنند،تا شايسته سالاري ،تخصص گرايي و توانمندي به جاي قوم گرايي و آشنابازي همه گير شود كه اين مهم دور از دسترس نيست.

خطیب جمعه سنخواست افزود: براي تحقق اين مهم اقشار نخبه، اصحاب رسانه، افراد تحصيلكرده، مجرب و داراي منزلت اجتماعي ، رسالت بزرگي بر دوش دارند تا ضمن معرفي چهره های مومن و انقلابی، متعهد و متخصص و مردمی و ساده زیست به مردم  آنان را در انتخاب فرد اصلح ياري كنند.

انتهای پیام

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک