جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۶۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۱/۰۸ - ساعت ۱۰:۴۳
گزارش

منطقه نمونه و روستای هدف گردشگری درکش

روستاي درکش واقع در دهستان آلمه از توابع بخش سملقان شهرستان مانه و سملقان در فاصله 30 كيلومتري جنوب غربي شهر آشخانه واقع شده است.
منطقه نمونه و روستای هدف گردشگری درکش,درکش، گردشگری، زیبا، روستا، دره، مانه و سملقان

به گزارش عصر اترک، روستاي درکش واقع در دهستان آلمه از توابع بخش سملقان شهرستان مانه و سملقان  در فاصله 30 كيلومتري جنوب غربي شهر آشخانه واقع شده و از جاده اصلي 2 كيلومتر فاصله دارد.

درکش آب و هواي معتدل، طبيعتي جنگلي و كوهستاني و نیز چشمه سارهاي بسيار دارد. تنها جنگل بلوط شرق كشور در اطراف این روستا قرار دارد. بعلاوه در کوهسارها و دره های مجاور باغات میوه، انواع گیاهان دارویی و گونه های مختلف جانوری وجود دارد. از توليدات محلي اين روستا مي توان گردو، بادام، انواع محصولات باغي شامل گيلاس، گلابي و عسل ... را نام برد. جمعيت آن بر اساس آخرین سر شماري حدود 950 نفر مي باشد.

ارتفاع این روستا از سطح دریا 1040 متر می باشد و قرار گیری روستای درکش زیباترین روستا ایران در طول یک دره باعث شده این نام را به خود بگیرد.

هوای خنک این منطقه و موقعیت ییلاقی مخصوصا در فصل تابستان منجر شده که گردشگران بسیاری به منطقه سفر کنند البته این مزیت به خاطر گونه های متنوع حیات وحش ، باغهای فراوان میوه ، انواع گیاهان شفابخش و دارویی ، چشم اندازهای بکر و تپه های باستانی شامل حال این منطقه شده است.

در این روستا تا کنون ٣٨٠ نوع گیاه دارویی توسط گیاه شناسان معرفی شده که ٧٩ نوع آن از گونه ی نادر می باشد همچنین تنها جنگل بلوط شرق کشور که محل زندگی مرال (گوزن قرمز) متعلق به این روستا می باشد .

رویش گیاهان دارویی در فصل بهار همچون آویشن، کاکوتی و گون موجب می شود تا تعداد زیادی از افراد ساکن در این استان برای جمع آوری این گیاهان به کوه، تپه، جنگل و مراتع این منطقه سفر کنند.

 در این روستا انواع حیوانات از جمله میش،قوچ، پلنگ ، گرگ ،خوک ،خرس و پرندگان شکاری ازجمله عقاب ،شاهین، کبک ،و کرکس زندگی می کنند.و مهیج تر اینکه این منطقه محل زندگی مرال (گوزن قرمز) با آن هیکل بزرگ می باشد طول سر و بدن این حیوان ١6 تا٢5٠سانتی متر ،دم آن ١٢ تا ١5 سانتی متر ،ارتفاع این حیوان از زمین ١٢٠ تا ١5٠ سانتی متر و وزن آن ١٠٠ تا ٢5٠ کیلوگرم است.

شاخهای بلند با شاخکهای منظم باعث شده تا این حیوان شبگرد و اجتماعی به عنوان یک حیوان نادر و زیبا خودنمایی کند .شاخکهایی که در ابتدا مخملی شکل بوده و با گذشت زمان تا زمان جفت گیری ، به صورت استخوانی درمی آید .

اواخر اسفند ماه تا اوایل فروردین شاخهای این حیوان زیبا می افتد و زمان انتخاب جفت هم از اواسط شهریور تا اواسط مهر ماه می باشد که در این مدت موهای کوتاه خاکستری رنگ این حیوان به زیباترین شکل یعنی قهوه ای تیره در می آید.

 

جاذبه های گردشگری روستای توریستی درکش

از جمله جاذبه های گردشگری که در این روستا مشهور هستند می توان به اثار تاریخی ارزشمندی از قبیل "قزلر قلعه" و سردابه هایی زیبا، سر چشمه های پر آب همچون آبشار کنگره زو ، ارتفاعات ، کوه های سر به فلک کشیده درختان جنگلی ، چشمه گلزار و چشمه سردار ، چشمه جنگلی ییلاق ، دره سرسبز کندریزو ، جنگل های فراوانش ، و در آخر مناطق ییلاقی کش گربه ، نرگسلو ، گولک ، تیغ بل با پوشش جنگلی سرسبز شان اشاره کرد.

روستای درکش، به عنوان یک روستای باستانی دارای آثار تاریخی فراوانی می باشد.برج تاریخی سبز علی خان قراچورلو و تپه های فراوان، تاریخی بودن این روستای باستانی را به رخ می کشد.جاذبه های طبیعی دیگر روستای درکش از جمله ، مراتع پهناور و سر سبز اطراف روستا ،کناره های رودخانه زومار و دره کندآب نیز بیانگر زیباییهای توصیف ناپذیر این روستا می باشند.

 

چشمه های جوشان و آبشارهای درکش

این روستای جنگلی و کوهستانی با چشمه های جوشان و آبشارهای بسیارش در کنار ذخیره گاه جنگلهای بلوط در قسمت شرق کشور قرار دارد .

علی الخصوص که این روستا دارای چشمه های آب شیرین بسیاری نیز می باشد از جمله رودخانه ی درکش یا زوهار نیز در روستا جاری می باشد آبشارهای روستا هم زیبایی آن را چند برابر میکند و زبان را از توصیف قاصر می نماید .این روستا دارای جذابیت های زیادی برای گردشگری می باشد که هر کدام در نوع خود بی نظیر است .

 

مکان های تفریحی روستای توریستی درکش

"ببرخان " تنها مکان تفریحی روستای زیبای درکش است که از طبیعت زیبا و غیرقابل توصیف برخوردار است .این مجتمع ،در حاشیه های کوه های سربه فلک کشیده و مه آلود قرارگرفته .و رودخانه ای که از پایین آن میگذرد با درختان جنگلی و بلند که منظره ای حیرت انگیز را به وجود آورده اند که انسان از وصف زیبایی آن عاجز است.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک