پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۶۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - ساعت ۹:۲۸

جای خالی نظارت و فرهنگ سازی در بحبوحه حضور کودکان در فضای مجازی

این روز ها به واسطه همه گیری استفاده از اینترنت و آموزش های مجازی افراد تا پایین ترین سنین حتی کودکان بصورت گسترده درگیر فضای مجازی و اینترنت شده اند، فضایی که علاوه بر فرصت های آن تهدید و آسیب های جدی را متوجه مردم به ویژه کودکان خواهد کرد.
جای خالی نظارت و فرهنگ سازی در بحبوحه حضور کودکان در فضای مجازی,

به گزارش صبح فاروج، اعتیاد انواع مختلفی دارد از اعتیاد به مواد مخدر گرفته تا اعتیاد به یک رفتار غلط،  وجه تشابه همه انواع اعتیاد مضراتی است که به شخص گرفتار میرسد و حتی در برخی موارد سایر اطرفیان فرد هم از عوارض اعتیاد در امان نخواهند ماند.

در دنیای امروز و عصر تکنولوژی اعتیادهای نوینی پدیدار شده که به مراتب خطرناک تر و حتی مخرب تر از مواد مخدر عمل می کند. اعتیاد به اینترنت ، پیام رسان‌های مختلف و گشت و گزارهای بی رویه و بی هدف در فضای مجازی به رویه عادی تبدیل شده و با روند رو به رشدی در بین مردم بخصوص جوانان و کودکان در حال افزایش است.

 شیوع ویروس کرونا و پیدایش آموزش مجازی آن هم تا پایین ترین سنین باعث شد تا آن دسته هم که به علت سن کم و هوشیاری والدین در معرض این فضا قرارنگرفته بودند بصورت گسترده وارد این فضا شوند.

حتی با را انداختن کمپین های حمایتی برای کودکان  نیازمند هم تبلت خریداری می‌شود و در اختیار آن ها قرار می‌گیرد اما غالبا هیچ آموزشی برای نحوه استفاده و پیشگیری از آسیب های فضای مجازی به آن ها داد نمی شود که شاید بعدا سبب مسائل زیان بار دیگری شود.

تاثیرات منفی استفاده از شبکه های اجتماعی بر خانواده ها

حجت السلام محمد جلمبادانی در گفتگو با خبر نگار عصر اترک در این باره گفت: استفاده از شبکه‌های اجتماعی به رغم نزدیکی فیزیکی و در زیر یک سقف بودن در داخل خانواده، گاه فاصله عاطفی و معنوی زیادی از یکدیگر را باعث شده و افراد خانواده کمترین مراودات و گفت‌وگوی همدلانه را با هم دارند.

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی بر رفتار برخی خانواده‌ها تاثیرات منفی فراوانی گذاشته و  سبب جدایی خانواده‌ها شده است، علاوه بر آن فرزندانی که زیاد از فضای مجازی استفاده کنند دچار پرخاشگری شده و به مرور رفتار آن ها تغییر خواهد کرد.

این کارشناس اظهار داشت: اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی در اشکال مختلف بروز می‌کند؛ به عنوان مثال اعتیاد به اینترنت در قالب وب‌گردی، چت‌کردن، بازی‌های رایانه‌ای، دانلود و مراجعه به سایت‌های مختلف بروز می‌کند.

حجت السلام جلمبادانی گفت: اضطراب، افسردگی، بی قراری و خیالبافی از علائم اعتیاد به فضای مجازی است. در این نوع اعتیاد کاربر تمایل به استفاده بی‌رویه از اینترنت داشته و در زمان‌هایی که دچار اضطراب، یاس و ناامیدی می‌شود، متمایل به استفاده از اینترنت می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اولین گام برای ایمن ماندن کودکان از مخاطرات موجود در فضای مجازی، والدین باید سطح معلومات خود را بالا ببرند تا ضمن شناخت و اشرافیت بیشتر بر آسیب‌های این فضا، مانع از افزایش بیشتر شکاف دیجیتالی با فرزندان خود شوند.

محمد جلمبادانی گفت: مدیریت زمان استفاده از فضای مجازی یکی از بهترین راهکارهای جلوگیری از اعتیاد اینترنتی فرزندان است، فضای مجازی با هدایت و نظارت والدین می‌تواند از محیطی تهدیدآمیز به یک فرصت برای کودکان و نوجوانان تبدیل شود، فرصتی که از آن بیشترین بهره و استفاده را ببرند.

 

انتهای پیام/م.شادکام

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک