چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۶۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۱۷ - ساعت ۹:۱۲
گزارش؛

درخت کاج نکاریم/یک تیر و دو نشان در روز درختکاری

بسیاری بر این باورند که در روز درختکاری با یک تیر دو نشان بزنیم و درختان مثمر بکاریم تا هم سرانه محیط‌ زیست را بالا ببریم و هم تولید میوه کرده‌ باشیم. البته که چنین ایده‌ای خوب است، ولی باید به این نکته نیز توجه شود درختی که کاشته می شود با آب و هوای منطقه‌ سازگار باشد و بهتر است درختانی بکارید که آب کمتری مصرف کنند.
درخت کاج نکاریم/یک تیر و دو نشان در روز درختکاری,

به گزارش پایگاه خبری جاجرم، امروزه کمبود آب وپایین رفتن سفره های آب های زیر زمینی و بالا رفتن درجه حرارت و اصطلاحا گرمایش کره زمین وآلودگی به عنوان بزرگترین معضل موجود در مسایل تخصصی فضای سبز به شمار می‌رود .

 علاوه بر این، ضعیف بودن خاک از نظر ماکرو و میکرو،کمبودها را دو چندان کرده است؛ لذا متخصصین این رشته بر آنند تا گونه‌هایی را جهت کاشت در سطح شهرهای بزرگ انتخاب کنند که علاوه بر حفظ هدف اصلی “زیبایی منظر” دارای شرایط نگهداری ایده آل هم از نظر جوی و هم از نظر هزینه‌های جانبی باشد.

متاسفانه در ایران با توجه به مساله کم آبی”غیر از شمال کشور” قرن‌هاست که در کاشت درختان توجه به این کم آبی نشده و در دو سده گذشته با توجه به غلبه و سلطه فرهنگ غربی و نیز تقلیدهای غیر منطبق با موقعیت جغرافیایی، مقتضیات بومی وسلایق مردم کاشت درخت کاج مشکلاتی را ایجاد کرده اند.

یکی از کارشناسان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه مشاهده می شود که مسئولین در اسفند ماه شروع به توزیع و یا کاشت درخت بی ثمر کاج می کنند.

حسینیا گفت: درخت کاج بومی نیست، میوه ندارد، چوب آن دیر رشد می‌کند، درمصارف صنعتی وغیر صنعتی کم بازده است، به علت سمی بودن برگ‌های سوزنی کاج پرندگان روی آن لانه نمی‌سازند یا کمتر آشیانه می‌کنند و  در زیر چتر آن گیاهان رشد نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه تولید اکسیژن برگ‌های سوزنی شکل کاج نسبت به چنار، سرو، بلوط و نارون در حد صفر  است، اظهارکرد: تنها فایده درخت کاج، سبز بودن در تمام فصول است.

وی افزود: درخت کاج به دلیل برگ‌های سوزنی ،سطح کمتری را پوشش داده و قدرت تصفیه هوا و ساخت اکسیژن در این نوع گونه در حد صفر است.

این کارشناس با بیان اینکه درخت کاج خاک پیرامون خود و زیر درخت را اسیدی کرده ومانع از رشد گونه‌های دیگر گیاهان می‌شود، افزود: تولید این اسید به حدی زیاد است که برای کاشت درختان دیگر به غیر کاج باید محل کاشت کاج را تا عمق چهار متر خاک برداری کنند.

وی ابراز داشت: چون این گونه گیاهی، رطوبت سطحی زمین را به اعماق هدایت می کند در اطراف آن گیاهی رشد نمی‌کند، اگر گیاهی هم کشت شود نیاز به آب فراوان دارد.

یکی از شهروندان جاجرمی نیز به خبرنگار ما گفت: کاشت درخت کاج علاوه بر اینکه مشکلاتی ایجاد کرده زیبایی خاصی ندارد و از سایه آن هم نمی شود استفاده کرد.

وی ضمن انتقاد از مسئولین گفت: چرا مسئولین به این درخت غیر مثمر این همه علاقه دارند و هر سال نهال این درخت را بین مردم پخش می کنند.

گرایلو گفت: به دلیل اینکه درخت کاج ریشه ضعیفی دارد با اندک وزش بادی از ریشه در می آید و باعث خسارت به شهروندان می شود کما اینکه در یک سال گذشته ده ها درخت کاج به دلیل وزش باد افتاده است.

وی افزود: امیدوارم که شهرداری در هفته درخت کاری از درخت های مفید تری مثل اوکالیپتوس و درخت میوه از جمله توت و انار و ... استفاده کند.

حجت الاسلام علیزاده بمناسبت روز درختکاری گفت: باتوجه به ضرورت حفظ محیط زیست برای ایجاد فضایی مناسب برای زندگی همه باید دست به دست هم دهیم ودرحفظ ونگهداری محیط زیست تلاش کنیم.

امام جمعه سنخواست با بیان اینکه در روز درختکاری درختان مثمر بکاریم،افزود: بسیارپسندیده است مسئولین ومردم هرساله درحدتوان به مناسبت روز درختکاری ، درختی مثمر و مفید را بکارند تا ایرانی سرسبزتر وآبادتر داشته باشیم.

البته امسال با موج آفرینی و مطالبه گری پایگاه خبری جاجرم در خصوص نکاشتن درخت کاج و بیان کردن مضرات آن، شاهد این بودیم که منابع طبیعی شهرستان جاجرم از توزیع و کاشت درخت کاج خودداری کرده است که از توجه این اداره به مطالب مطرح شده در سایت و کانال اخبار جاجرم تقدیر و تشکر می کنیم.

 

انتهای پیام

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک