جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۳۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ - ساعت ۷:۱۷
گزارشی از گلایه بافندگان فرش های دست بافت از وضعیت فروش محصولات خود؛

دسترنج هنرصنعت کهن ایران در جیب منفعت طلبان/وقتی وزارت کار بجای مرکز ملی فرش دست به گره گشایی می زند

بافندگان فرش دست بافت از وضعیت قیمت گذاری غیر منصفانه بر روی تولیدات این محصول و دستمزدهای پایین خود توسط واسطه ها و شرکت های تعاونی خانوادگی همچنین ناتوانی در بیمه کردن خود گلایه دارند و خواستار ورود نهادهای متولی برای سامان دهی به وضعیت نابسامان این چرخه معیوب تولیدی هستند.
دسترنج هنرصنعت کهن ایران در جیب منفعت طلبان/وقتی وزارت کار بجای مرکز ملی فرش دست به گره گشایی می زند,

به گزارش عصراترک، هنر صنعت فرش دست بافت و دیگر دست بافته های داری، میراث کهنی است که از گذشته نسل به نسل به عصر حاضر انتقال یافته و بافندگان آن به تولید این دست بافته ها مشغول به کار هستند.

هر چند که شاید از نگاه بسیاری از علاقمندان و حتی کارشناسان، این هنر صنعت یک ثروت بزرگ اقتصادی بالقوه ای است که از گذشته به حال حاضر به ارث رسیده است، آنان انتظار داشتند که سرانجام این ظرفیت مهم اقتصادی و اشتغالزا در سطح کشور، حداقل در این برهه از زمان یک سامانی به خود می گرفت.

این در حالی است که هر چه زمان به جلوتر می رود و تصور می شود که چرخه اقتصادی کشور از اقتصاد تک محصولی نفت متاثر از فشار تحریم ها بر کشور به سوی اقتصاد غیر نفتی و ساماندهی چرخه تولید آنها چرخش پیدا می کند، اما هنوز شاهد هستیم که قطار اقتصاد غیر نفتی کشور در برخی از رسته های تولیدی از جمله هنر صنعت فرش و دیگر دست بافته های داری بر روی ریل اقتصادی قرار نگرفته و به حرکت در نیامده است.

اگر اینگونه بود، صدای بافندگان فرش های دست بافت و دیگر دست بافته های داری که جسم و روح هنری خود را در این عرصه تولیدی و اقتصادی تار و پود می کنند، قوی تر از گذشته به گوش نمی رسید و از وضعیت قیمت گذاری غیر منصفانه محصولات تولیدی خود و درآمدهای ضعیف حاصل از فروش آنها و ناتوانی آنها در پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی زبان به گلایه نمی گشودند.

هر چند که متولی فرش دست بافت، مرکز ملی فرش ایران زیر نظر وزارت صمت است، با این وجود، شاهد هستیم که این چرخه تولیدی روی انگشتان واسطه ها و شرکت های تعاونی خانوادگی که آنها نیز همانند واسطه ها عمل می کنند، می چرخند و حاصل دسترنج بافندگان در این چرخه معیوب تولید و فروش به جیب این منفعت طلبان می رود.

که اگر این نهاد اشاره شده، طی چند دهه گذشته به این چرخه تولیدی نابسامان بها می داد تا بر روی ریل صنعتی شدن، سوار شود، قطعا تا به کنون نیمی از راه را پیموده بود و بجای واسطه ها، شرکت های تعاونی فراگیر فرش و دست بافته های داری تشکیل شده بودند تا برای این چرخه تولیدی، زنجیره های مکملی را آماده سازی و آنها را به یکدیگر متصل می کردند.

تا شاهد می شدیم که به مرور حلقه هایی از جمله آموزش به روز بافندگان، ارائه مشاوره ها، تشکل های تامین مواد اولیه، تولید بر اساس سلیقه بازار، بازاریابی، برندسازی، تبلیغات، کسب بازارهای دائمی بین المللی، یکی پس از دیگری آماده سازی و به یکدیگر متصل می شدند تا این چرخه تولیدی به سوی صنعتی شدن شتاب بگیرد.

درحالیکه هنوز شاهد هستیم در قرن بیست و یکم در یکی از مناطق اصلی تولید فرش دست بافت کشور واقع در استان خراسان شمالی در شهرستان راز و جرگلان فرش های دست بافت ابریشمی و پشمی با طرح های اصیل و کهن با خرید کالاهای اساسی مبادله و تهاتر می شوند و البته از زمانیکه پای اینترنت نیز به این شهرستان رسیده است، شماری از بافندگان و یا اعضای خانواده این بافندگان مدتی است با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و اینستاگرم برای رهایی از انحصارطلبی و منفعت طلبی واسطه ها خود به جذب مشتری و سفارش پذیری از نقاط مختلف کشور ورود کرده اند، غافل از اینکه مشتری یابی در این چرخه معیوب تولید، بیشتر به وجود این هنر صنعت بسیار کهن که بدون شناسنامه و بدون هنرمندی انگشتان طراحان فرش برای تهیه طرح های اصولی و عرضه به مشتریان ضربه خواهد خورد.

هرچند که این غفلت به پای مرکز ملی فرش ایران و وزارت صمت نوشته خواهد شد، با این وجود، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تدوین طرح ملی توسعه مشاغل خانگی درصدد برآمده است که همت خود را بکار بگیرد و کمک کند تا این چرخه تولیدی بر روی ریل صنعتی شدن اقتصاد غیر نفتی در کشور سوار شود، با این وجود، در همین زمینه نمی توان از بسیاری از گلایه ها عبور کرد.

 

 

 تهاتر فرش بافت با مواد غذایی و پوشاک

در همین باره،حبیبه فروزش از بافندگان فرش دوروی ابریشم دویدوخ از شهرستان راز و جرگلان در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: از سن 10 سالگی بافت فرش، پشتی و قالیچه های دست بافت ابریشمی را در خانواده یاد گرفتم و طی این 16 سال به انجام آن مشغول بوده ام.

فروزش عنوان کرد: در گذشته در این منطقه قیمت گذاری بر روی این دست بافته ها به صورت ایاقی بود که به هر 30 سانتی متر یک ایاق گفته می شد.

وی افزود: تا سال ها، مواد اولیه برای بافت فرش ها و قالیچه ها را از واسطه ای می خریدم و دست بافته هایم را نیز به همان فرد می فروختم، با این وجود، از شش سال قبل درصدد برآمدم که مواد اولیه را از واسطه ای دیگر با قیمت کمتری خریداری کنم و خودم آنها را رنگرزی می کردم تا اینکه بر اثر فشار تحریم ها بر کشور، صادرات فرش افت کرد و مجبور شدم دوباره به واسطه قبلی روی آوریم.

وی گفت: هر چند که طی چند سال اخیر، قیمت فرش افزایش یافته، با این وجود، در مقابل، قیمت مواد اولیه نیز بسیار بالا رفته است و افزایش قیمت فرش برای بافنده هیچ ثمری نداشته است.

این بافنده فرش دست بافت دوروی دویدوخ در بخش دیگری از سخن خود با تاکید بر این نکته که همیشه، دست بافته های داری خود را به واسطه فروخته ام و از قیمت واقعی و نهایی آنها خبر ندارم، با این وجود، مطلع هستم که دسترنج بافندگان با حداقل قیمت خریداری و با چند برابر قیمت به مصرف کننده نهایی فروخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته واسطه ها، دست بافته هایمان را به صورت نقد خریداری می کردند، با این وجود، مدتی است که واسطه ها، تولیداتمان را با چک مدت دار خریداری می کنند.

وی تصریح کرد: بافندگان فرش ها و قالیچه های دست بافت این منطقه هیچ گاه بابت زحمت و زمانی که برای تولید هر تخته فرش و قالیچه و پشتی صرف کرده اند، نتوانستد محصول خود را به قیمت منصفانه بفروشند و حتی برخی از بافندگان دست بافته های خود را در قبال تهیه خوراک و پوشاک با واسطه، تهاتر می کنند.

فروزش گفت: با این شرایط بسیاری از بافندگان این محصول در این منطقه توان بیمه کردن خود را نداشته اند چون از پس پرداخت هزینه بیمه تامین اجتماعی بر نمی آمدند درحالیکه شاهد هستیم عده ای که بافنده نبودند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قالی بافان قرار گرفته اند.

 

اینستاگرام، بازار جدید فروش فرش های دست بافت

بانو رحیمی، از بافندگان فرش، قالیچه و پشتی دست بافت ترکمنی در روستای گرکز که مدت 15 سال است به انجام این حرفه مشغول به کار است، گفت: طی این سال ها، هر آنچه که بافتم به واسطه های این منطقه فروختم.

رحیمی افزود: به طور مثال واسطه یک قالیچه  1.30 در 2 متر با چله ابریشمی و بافت پشمی را از بنده به قیمت یک میلیون تومان خرید کرد درحالیکه همان قالیچه را به قیمت چهار میلیون و 500 هزار تومان به مشتری فروخت.

وی خاطر نشان کرد: سال ها است که بنده و عده ای دیگر بافندگان این منطقه، دست بافت های خود را در قبال دریافت مواد غذایی با واسطه ها تهاتر می کردیم چون همیشه تصور می کردیم که راه و روش اینگونه است درحالیکه می توانستیم در قبال فروش دست بافت های خود پول نقد دریافت کنیم.

وی به اعمال فشار تحریم های بین المللی بر کشور و شیوع بیماری کرونا در سطح دنیا اشاره کرد و گفت: متاثر از این شرایط، علاوه بر اینکه قیمت خرید فرش دست بافت افزایش یافت، در عین حال، قیمت مواد اولیه برای تولید این محصول نیز افزایش یافته است.

 

 

این بافنده فرش ترکمن همچنین به فضای مجازی نیز اشاره و عنوان کرد: برای دست یابی به درآمد بیشتر، عکس دست بافته هایم را از طریق اینستاگرام منتشر کردم، پس از مدتی فالورهایم نقوش و طرح های دست بافته هایم را که پسندیدند سفارش تولید به من دادند.

وی گفت: طی سه سال گذشته از شهرهای بجنورد، کرمانشاه و تهران سفارش داشته ام و آنچه را که بافتم و تحویل دادم به قیمت روز بوده است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه هنوز تبلیغات گسترده ای در فضای مجازی انجام ندادم، با این وجود، سفارشاتی را در دست دارم که باید آنها را ببافم و تحویل دهم.

رحیمی خاطر نشان کرد: بیشتر مشتریان بنده هنر دوستانی از رشته های عکاسی، گرافیک فرش و حتی هنرپیشه هستند که خواهان خرید دست بافته هایی با طرح های سنتی هستند.

وی گفت: از سفارش پذیری و فروش در فضای مجازی رضایت دارم و این روش را به دیگر بافندگان فرش پیشنهاد می کنم.

این بافنده فرش ترکمن همچنین به اقامتگاه های بوم گردی فعال در این شهرستان نیز اشاره و اظهار کرد: بیشتر گردشگران با هدف بازدید و خرید از فرش ها و قالیچه های سنتی به این شهرستان سفر می کنند و در این شرایط شاهد هستیم که حتی برخی از این اقامتگاه ها به فروش فرش های دست بافت سایر استان ها در محل اقامتگاه های خود اقدام کرده اند که این رویه به تولیدات دست بافت این منطقه ضربه خواهد زد.

 

بازار فروش فرش دست بافت در انحصار عده ای است

بانو رخشا، از بانوان بافنده فرش دست بافت روستای تکله قوز شهرستان راز و جرگلان نیز از نبود بازار مناسب برای فرش ها، قالیچه ها، پشتی ها، پادری ها و دیگر دست بافت ابریشمی و پشمی همچنین عدم خرید این محصولات با قیمت های منصفانه توسط واسطه ها گلایه کرد.

رخشا تصریح کرد: بافندگان این منطقه هیچ گاه به دستمزد واقعی خود دست نیافتند و همیشه مظلوم بودند.

وی خاطر نشان کرد: در این روستا، تمامی دست بافته های داری توسط دو واسطه خریداری می شوند و هیچ گاه تولیدات ما با قیمت واقعی خرید نشده اند.

وی گفت: همسرم حتی مدتی دست بافته هایم را به شهرهای تهران و مشهد برای فروش برد اما بازاریان این شهرها حاضر نشدند که این تولیدات را به قیمت بیشتری از قیمت واسطه های این منطقه بخرند.

این بافنده فرش دست بافت افزود: بازاریان این کلان شهرها می گفتند که شما را نمی شناسیم تا بخواهیم با قیمت بیشتری از شما خرید کنیم و طرح های فرش های شما قدیمی و ذهنی بافت هستند.

وی بیان کرد: به این نتیجه رسیده ایم که بازار فرش نیز در انحصار یک عده محدودی قرار دارد.

رخشا همچنین یادآور شد: با وضعیت خرید این تولیدات از بافندگان، هیچ یک توان پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی نداشته اند، با این وجود، خوشبختانه با فعالیت صندوق بیمه روستایی و عشایری، امکان بیمه ارزان تر برای بافندگان فراهم شده است که در صورت اطلاع تمامی بافنده ها از این فرصت مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

 

 

محمد فروز، از جوانان روستای دویدوخ نیز بیان کرد: مدت سه سال است که برای بافندگان این روستا از طریق اینستاگرام مشتری جذب می کنم و تولیدات آنها را به سفارش دهنده تحویل می دهم.

فروز عنوان کرد: با توجه به اینکه فرش دوروی ابریشمی دویدوخ دست بافتی لوکس است، مشتریان فضا مجازی، حضوری به منطقه سفر می کنند و سفارش می دهند و یا خرید حضوری انجام می دهند.

وی خاطر نشان کرد: بیشتر مشتریان فضای مجازی این دست بافته ها از کلان شهرهای تهران و مشهد هستند که تعدادی از آنها طرح های ذهنی خود را ارائه می دهند تا بافته شوند.

این جوان اهل روستای دویدوخ همچنین تصریح کرد: بر خود لازم می دانم که برای جذب سفارش و فروش بهتر در فضای مجازی، آموزش بیشتری را دریافت کنم که البته در این منطقه نیازمند اینترنت قوی هستم.

 

 اتحادیه هیچ نقشی در تعیین قیمت فرش های دست بافت ندارد

سید حاتم حاتمی، رییس اتحادیه قالی بافان شهرستان راز و جرگلان نیز در این باره اظهار کرد: این اتحادیه با هدف صدور پروانه کسب به متقاضیان شروع به فعالیت کرد و موجب شد که افراد بجای مراجعه به مرکز استان و طی کردن مسیر طولانی بتوانند پروانه کسب را از مرکز این شهرستان دریافت کنند.

حاتمی با بیان اینکه مسیر اخذ تسهیلات برای بافندگان و نظارت بر محصول بافته شده بر عهده این اتحادیه است، عنوان کرد: با این وجود، این اتحادیه هیچ نقشی در تعیین قیمت فرش های دست بافت منطقه و دستمزد بافندگان ندارد و قیمت های محصول بافته شده توافقی تعیین می شوند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در این شهرستان پنج هزار و 100 نفر بافنده را شناسایی و برای آنان کارت صادر کرده ایم، در حال حاضر سه هزار نفر از آنان عضو صندوق بیمه روستا و عشایری شده اند و 150 نفر دیگر نیز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

 

دلالی شرکت های تعاونی خانوادگی در خرید و فروش فرش های دست بافت

معصومه زولفقاری از کارشناسان دست بافت های داری در خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک در پاسخ به این سوال که چرا چرخه تولید فرش دست بافت و دست بافته های داری در انحصار واسطه ها قرار دارد و شرکت های تعاونی نتوانستند حلقه های زنجیره تولید این چرخه تولیدی را به یکدیگر متصل کنند؟ اظهار کرد: انسجام بخشی، مدیریت بافندگان که توانایی بازاریابی ندارند، تامین مواد اولیه مرغوب و تحویل آن به بافندگان از جمله خدمات مهم شرکت های تعاونی است که باید به بافندگان عضو شرکت های خود ارائه دهند.

زولفقاری گفت: شرکت های تعاونی، بافنده ها را منسجم می کنند تا محصول مورد سلیقه بازار را تولید کنند و درصورتیکه شرکت تعاونی منصف باشد، چتر خدمات خود را بر سر اعضای خود باز می کند.

وی افزود: درصورتیکه شرکت تعاونی متعهد به رسالت کاری خود باشد و به دسترنج اعضا اهمیت بدهد، وضعیت اعضا بهتر می شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: شرکت تعاونی می تواند سهام به اعضای خود بفروشد و اعضا را در سود شرکت خود شریک کند.

کارشناس دست بافت های داری در خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: این در حالی است که بیشتر شرکت های تعاونی، ماهیت خانوادگی دارند و به دنبال یک تسهیلات ارزان قیمت برای خود هستند و همانند دلال عمل می کنند.

وی همچنین با یادآوری این مطلب که اتحادیه های فرش و دست بافت های داری باید تعیین کننده دستمزد بافندگان باشند، خواستار تشکیل انجمن حمایت از تولیدکنندگان و بافندگان به منظور بررسی مشکلات چرخه تولید فرش و دست بافت های داری و ارائه راهکار برای حل آنها شد.

افزون بر این، زولفقاری تاکید کرد: دستگاه های اجرایی ذی ربط نیز برای مدیریت آشفته بازار چرخه تولید فرش و دست بافته های داری باید ورود جدی انجام دهند.

 

ناآشنایی شرکت های تعاونی فرش دست بافت با بازار جهانی

مهدی خوانساری، از دیگر کارشناسان حوزه فرش دست بافت نیز در این باره اظهار کرد: متاسفانه در کشور نگاه به چرخه تولیدی فرش دست بافت هیچ گاه تخصصی نبوده است.

خوانساری گفت: بیشتر شرکت های تعاونی تشکیل شده به دنبال اخذ تسهیلات ارزان قیمت بود اند.

وی تصریح کرد: شرکت های تعاونی نگرش درستی نسبت به تولید ندارند و با بازار جهانی فرش آشنایی ندارند.

این کارشناس حوزه فرش دست بافت بیان کرد: هنگامیکه شرکت تعاونی فرش دست بافت تشکیل می شود این شرکت باید با آداب تولید و تجارت، سلیقه بازار آشنا باشند درحالیکه شاهد هستیم که این دلالان و واسطه هستند که با این شاخص ها آشنایی بیشتری دارند و بیشتر شرکت های تعاونی این تخصص را ندارند.

 

لزوم شناسنامه دار شدن دست بافت های داری

مهدی رستمی، پژوهشگر حوزه دست بافته های داری نیز اظهار کرد: تولیدات فرش و دست بافته های داری باید شناسنامه دار بشوند تا این تولیدات با شناسنامه مشخص به بازارهای رقابتی داخلی و بین المللی عرضه شوند.

رستمی تصریح کرد: این در حالی است که همواره شاهد بوده ایم تبلیغات و معرفی برای تولیدات دست بافته ای به ویژه در مورد تولیدات این محصول در خراسان شمالی ضعیف بوده است و شناسنامه و اصالت این دست بافته ها برای بازارهای بین المللی و داخلی ناشناخته هستند و این محصولات با هویت مناطق دیگر به مشتریان معرفی می شوند.

وی در ادامه با انتقاد از عدم نظارت بر عملکرد شرکت های تعاونی فرش و دست بافته های داری خواستار نظارت جدی بر عملکرد شرکت های تعاونی فرش و دست بافته های داری، آماده سازی بسترهای لازم برای بهبود بخشی هر چه بیشتر کیفیت در تولیدات این محصول و اهمیت به سلیقه بازار شد.

ابوالقاسم محمدی، رییس هیات مدیره اتحادیه فرش دست بافت مرکز خراسان شمالی نیز در این باره بیان کرد: با توجه به اینکه درآمد حاصل از فروش فرش و دیگر دست بافته های داری همچنین دستمزد بافندگان پایین است و منصفانه نیست، این وضعیت موجب شده است تا آنان توان مالی لازم برای پوشش بیمه تامین اجتماعی نداشته باشند.

محمدی همچنین با انتقاد از تشکیل شرکت های تعاونی فرش و دست بافته های داری با ماهیت خانوادگی، تصریح کرد: نقش مهم شرکت های تعاونی در چرخه تولید فرش و دست بافت های داری باید تامین مواد اولیه مرغوب، بازاریابی، سفارش گیری باشد نه اخذ تسهیلات فقط برای اعضای هیات مدیره.

افزون بر این، وی یادآور شد: برندسازی و جلب نظر بازار بین المللی به این تولیدات از دیگر نیازهای این چرخه تولیدی است که تحقق آن از شرکت های تعاونی این حوزه مورد انتظار است.

با این وجود، رییس هیات مدیره اتحادیه فرش دست بافت مرکز خراسان شمالی خاطر نشان کرد: عمده خرید و بازاریابی فرش های دست بافت و دیگر دست بافته های داری در استان توسط واسطه ها انجام می شوند و تنها 10 درصد از شرکت های تعاونی در این بازار فعالیت دارند.

 

 

اختصاص نیافتن اعتبارات لازم برای گسترش چتر بیمه بر سر بافندگان

علی اصغر رضا زاده، سرپرست پیشین سازمان صمت خراسان شمالی نیز با بیان اینکه برخی از شرکت های تعاونی فرش و دست بافته های داری در مورد وظایف خود در چرخه تولید فرش به خوبی عمل کرده اند، اظهار کرد: با این وجود، برخی دیگر از این شرکت ها نتوانستند به درستی بازاریابی را انجام دهند و تولیدات بافندگان را با قیمت های منصفانه ای خریداری کنند.

رضازاده همچنین بیان کرد: اعتبارات لازم نیز برای افزایش سهمیه پوشش بیمه تامین اجتماعی بافندگان چرخه تولید فرش و دست بافته های داری در استان تامین نشد تا بافندگان بیشتری بتوانند از مزایای چتر بیمه تامین اجتماعی بهره مند شوند.

 

ایجاد پایگاه های صادراتی فرش دست بافت در کشورهای همسایه

امین رجب پور، کارگزار فن بازار خراسان شمالی نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: قبل از تولید، ابتدا باید بازار فروش برای تولیدات آماده سازی و بازار فروش برای محصول تولید شده، ایجاد شود و درصورتیکه بی توجه به این مسئله باشیم، هیچ اقدامی منجر به دست یابی با بازار فروش دائمی نمی شود.

رجب پور همچنین بر تشکیل کمیسیون تخصصی فرش و دست بافته های داری در اتاق بازرگانی به منظور تجاری سازی این محصول، تولید بر اساس سلیقه بازار و دست یابی به بازار فروش دائمی برای این محصول تاکید کرد.

افزون بر این، وی تصریح کرد: این محصولات تولیدی دست بافت باید با حمایت از تجار به بازارهای بین المللی معرفی و برای آنها تبلیغات انجام شود که در این زمینه باید معرفی این محصولات در نمایشگاه های بین المللی انجام و برای آن در داخل کشور و نمایشگاه داخلی نیز برگزار شوند.

کارگزار فن بازار خراسان شمالی همچنین به اعمال تحریم ها و محدودیت در صادرات این محصول تولیدی به بازارهای بین المللی اشاره و پیشنهاد کرد: پایگاه صادراتی برای این محصول در کشور یا کشورهای همسایه ایجاد شوند تا تجار بین المللی این محصولات را از این پایگاه خریداری کنند.

 

 عدم همراهی بافندگان با خوشه فرش دست بافت

محسن صابری، سرپرست صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی نیز با اشاره به تشکیل خوشه فرش دست بافت خراسان شمالی در سال 89 اظهار کرد: این خوشه طی مدت سه سال اجرایی شد.

صابری گفت: طی مدت سه سال آموزش به روز رسانی بافندگان و اعضای شرکت های تعاونی حوزه فرش دست بافت استان، آموزش آشنایی آنان با سلیقه بازار همچنین حمایت از متقاضیان برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی را اجرایی کردیم.

با این وجود، وی تصریح کرد: هیچ یک از این بافندگان شرکت کننده در این خوشه حاضر به همکاری نشدند تا شبکه تامین مواد اولیه، شبکه بازاریابی و آماده سازی زیرساخت های چرخه تولید فرش دست بافت را در استان ایجاد کنیم.

سرپرست صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی، اعمال تحریم ها بر کشور، صادرات ناپایدار، عدم اطمینان به بدست آوردن بازار بین المللی دائم برای فروش محصولات خود را از علل عدم همراهی آنان برشمرد.

 

 لزوم تشکیل کمیته تخصصی فرش دست برای تجاری سازی آن

حسن خوش صفا، مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی خراسان شمالی نیز با اشاره به اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان اظهار کرد: پس از عقد تفاهم نامه میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با جهاد دانشگاهی کشور، اجرای این طرح ملی از سال 96 در دستور کار قرار گرفت.

خوش صفا گفت: در ابتدا این طرح به صورت پایلوت در 9 استان اجرایی شد و از شهریور ماه سال جاری نیز اجرای این طرح ملی در سطح کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در چرخه تولید فرش دست بافت، تمامی حلقه های وصل این چرخه آماده سازی نشده است، عنوان کرد: اجرای این طرح ملی در دستور کار قرار گرفت تا آموزش به روز، ارائه مشاوره، ایجاد تشکل تامین مواد اولیه، تشکل تولید، تشکل بازاریابی، برندسازی برای فعالان در این رشته شغلی آماده سازی شوند.

با این وجود، وی تصریح کرد: برای اجرای این طرح ملی باید کمیته تخصصی با حضور دستگاه های اجرایی ذی ربط تشکیل تا وظایف هر دستگاهی مشخص شود.

مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: البته این در حالی است که در این طرح ملی تشکیل کمیته تخصصی در قالب بخشنامه ابلاغ نشده است، با این وجود، در تعامل با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی تقاضا کردیم که این کمیته تخصصی تشکیل و دستگاه های اجرایی ذی ربط به همکاری دعوت شوند.

خوش صفا تاکید کرد: اجرای این طرح گام بسیار مهمی برای صنعتی سازی این چرخه تولیدی است که البته تحقق آن به صرف زمان نیاز دارد.

 

انتهای پیام/سمانه قهرمانی-صاحب جمال رحیمی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک