شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۰۴ - ساعت ۹:۲۸
کارشناس مسئول نظارت و پایش محیط زیست خراسان شمالی:

دفن گاه زباله بجنورد حداقل های استاندارد را نیز دارا نیست / بی توجهی شهرداری نسبت به اخطاریه های محیط زیست استان

حمیده رضایی داشتن حصار کشی مناسب، انجام مراحل دفن به صورت بهداشتی، حفر ترانشه با زیرسازی مناسب، پوشش کامل خاک و آهک بعد از دفن زباله را بخشی از ویژگی های یک دفن گاه استاندارد خواند و گفت: متاسفانه در مرکز دفن پسماند عادی بجنورد، که پسماندهای پزشکی نیز در آن محل دفن می شوند، هیچ کدام از این ویژگی ها به چشم نمی خورد.
دفن گاه زباله بجنورد حداقل های استاندارد را نیز دارا نیست / بی توجهی شهرداری نسبت به اخطاریه های محیط زیست استان,

حمیده رضایی، کارشناس مسئول نظارت و پایش محیط زیست خراسان شمالی در رابطه با همین موضوع در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: طبق قانون همه پسماندهای بیمارستانی شامل پسماند عادی و ویژه پزشکی که قابلیت انتقال عفونت را دارند، باید به نحو مناسبی بی خطر سازی شوند.

وی با اشاره به اینکه پسماندهای عفونی، توسط دستگاه هایی همچون اتوکلاو در بیمارستان ها بی خطر می شوند، گفت: بعد از انجام فرآیند بی خطر سازی، بار میکروبی زباله ها به حداقل می رسد و بعد از طی این مراحل به مراکز دفن پسماند منتقل خواهند شد.

رضایی گفت: طبق آیین نامه هیئت وزیران، مراکز دفن پسماند باید معیارهای خاص را دارا باشند و اگر دفن در همان سایت اصلی که سایر زباله ها دفن می شوند صورت گیرد باید جداگانه و مجزا از بقیه زباله ها دفن شوند.

این کارشناس مسئول داشتن حصار کشی مناسب برای ممانعت از ورود افراد متفرقه به مکان دفن زباله، انجام مراحل دفن به صورت کاملا بهداشتی و براساس ضوابط تعیین شده، حفر ترانشه با زیرسازی مناسب، پوشش کامل خاک و آهک بعد از دفن زباله را بخشی از ویژگی های یک دفن گاه استاندارد خواند و گفت: متاسفانه در مرکز دفن پسماند عادی بجنورد، که پسماندهای پزشکی نیز در آن محل دفن می شوند، هیچ کدام از این ویژگی ها به چشم نمی خورد.

وی خاطرنشان کرد: زباله ها بعد از بی خطر سازی به این محل منتقل می شوند اما باتوجه به اینکه بیمارستانی هستند باید در محل جداگانه ای دفن شوند که این کار به درستی انجام نمی شود.

کارشناس مسئول نظارت و پایش محیط زیست خراسان شمالی یادآور شد: طی بازدیدهایی که محیط زیست ازمحل به صورت مداوم انجام می دهد، گاهی اوقات شاهد دفن زباله های بیمارستانی در محلی دورتر از باقی زباله ها هستیم اما چون ساماندهی مناسبی ندارد ممکن است تمامی اشکال عدم رعایت ضوابط در آنجا مشاهده شود.

رضایی اظهار داشت: حفر جداگانه ترانشه هایی با عمق کم، تخلیه ماشین حمل زباله بیمارستان در کنار سایر زباله ها، حضور مداوم زباله گردها در منطقه باتوجه به عدم وجود حصارکشی دفن گاه، بخشی از این امورات است که به دلیل عدم رعایت قوانین باعث ایجاد مشکل می کند.

 

بی توجهی شهرداری بجنورد به اخطاریه های محیط زیست استان

این مقام مسئول گفت: فضای موجود در دفن گاه باباموسی شرایط را برای حضور زباله گردان و افراد غیرمتفرقه فراهم می کند و امکان بازگشت مجدد این زباله های آلود به داخل شهر توسط این افراد وجود دارد.

رضایی با بیان اینکه طبق ماده هفت قانون مدیریت پسماندها، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها در شهرها و حریم آنها برعهده شهرداری است، گفت: بنابراین شهرداری باید حصار کشی مناسب انجام دهد، ترانشه های قابل تایید کارشناسان محیط زیست و پوشش مناسب خاک و آهک صورت گیرد.

این کارشناس مسئول ادامه داد: تمامی این روال براساس قانون صرفا به دلیل وجود زباله های بیمارستانی نیست بلکه باید زباله های عادی نیز به روال بهداشتی دفن شوند که متاسفانه هیچ کدام از این کارها در دفن گاه بجنورد انجام نمی شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه سازمان محیط زیست استان در مقابل این بی انضباطی ها چه اقداماتی انجام داده است، توضیح داد: طی سنوات گذشته، چندین بار اقدام قضایی در این مورد از طرف سازمان محیط زیست انجام شده است، همچنین در سال جاری بارها اخطاریه صادر و ابلاغ شده است و در جلسه های مختلف کارگروه مدیریت پسماند و کمیته مدیریت پسماند پزشکی استان این موارد از جانب محیط زیست مطرح شده است.

 

 

بلاتکلیفی کارخانه کمپوست استان

رضایی ادامه داد: بازدیدها مستمر در حال انجام است، کاری که فعلا توسط شهرداری انجام می شود این است که محل جدیدی را در نجف آباد برای احداث کارخانه کمپوست در نظر گرفته، که محلی را نیز برای دفن بهداشتی پسماندهای پزشکی اختصاص داده اند، اما این محل هنوز به بهره برداری نرسیده است و این اتفاق باعث شده است که وضعیت دفن گاه بجنورد بلاتکلیف و بدون رعایت ضوابط کارها انجام شود.

این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه برای دفن زباله های بیمارستانی باید از آهک استفاده شود، گفت: در دفن گاه بجنورد، حتی با خاک مناسب نیز پوشانده نمی شود چه برسد به اینکه بخواهند از آهک استفاده کنند، همچنین اگر پوشش با خاک نیز به درستی انجام شود معمولا کار به روال روزانه طی نمی شود در صورتی که در هر تخلیه پسماند باید بلافاصله پوشانده شوند که امکان دسترسی برای افراد متفرقه فراهم نشود.

رضایی با بیان اینکه مدیریت اجرایی پسماند صرفا جمع آوری پسماند از درب منازل نیست، ادامه داد: برنامه ریزی، ساماندهی، عملیات اجرایی تولید، جمع آوری، ذخیره سازی، جداسازی، حمل و نقل، بازیافت، پردازش، دفن پسماند، آموزش و اطلاع رسانی در این حوزه را هم شامل می شود.

 

احتمال انتقال آلودگی ها به منابع آب و خاک

وی اظهار داشت: زمانی که از یک سایت دفن پسماند بهره برداری می شود، قطعا باید حداقل استانداردها را دارا باشد، این در حالی است که سایت پسماند زباله های بجنورد یا دفن گاه از این حداقل ها نیز محروم است و نظارت شهرداری در این محل باید به صورت کامل و براساس قوانین صورت گیرد.

این کارشناس مسئول با بیان اینکه قبول کردن اجرای یک پروژه قطعا ایجاد تعهد به وجود می آورد و باید نسبت به اجرای آن نظارت های درست صورت بگیرد، گفت: علی رغم سالها مکاتبات محیط زیست و پیگیری های متفاوتی که انجام شده است، کماکان وضعیت این دفن گاه نامناسب است و گاها علاوه بر پسماندهای عادی، پسماندهای پزشکی نیز به صورت مدیریت نشده، در محیط رها سازی شده اند و به هیچ وجه واژه دفن بهداشتی در محل را نمی توان استفاده کرد.

رضایی خاطرنشان کرد: پسماندها صرفا تخلیه و تلنبار می شوند و با استفاده از دره های طبیعی که در محل وجود دارد، که قطعا این دره ها منتهی به یک سری مسیل و آبراه هستند، تمامی این آلودگی ها به منابع آب و خاک منتقل خواهد شد.

کارشناس مسئول نظارت و پایش محیط زیست خراسان شمالی  افزود: تاکنون مطالعه جامعی راجب به اینکه پسماندهای دفن شده در زباله گاه باباموسی چه میزان توانسته اند، آبها و منابع آب را آلوده کند انجام نشده است اما به نظر می تواند مطالعه ای در این مورد توسط شرکت آب منطقه بجنورد با همکاری شهرداری صورت گیرد.

وی گفت: محیط زیست طبق ضوابطی که وجود دارد، از شهرداری بجنورد و بقیه شهرداری درخواست حفر چاه جهت نمونه برداری را داشته است، که براساس این چاه های پایشی بتوان سنجشی را انجام داد که آب های زیرزمینی این محل ها در اثر دفع پسماندها آلوده شده اند یا خیر که هنوز در این زمینه نیز شهرداری هیچ اقدامی انجام نداده است.

 

انتهای پیام/ رحمانی 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک