عضو هیات مدیره انجمن صنفی کامیونداران شهرستان گرمه گفت: همانطور که روز به روز قیمت انواع کامیون های موجود در کشور متاثر از نوسانات نرخ دلار و تحریم ها بیشتر می شود به همان نسبت قیمت لاستیک، لوازم یدکی و هزینه خدمات جانبی برای کامیون ها نیز نجومی شده اند.
محمدرضا سلیمانی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی کامیونداران شهرستان گرمه در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با گرامی داشت روز حمل و نقل اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشترین اشتغال در شهرستان گرمه، کامیونداری است از همین رو، شهرستان گرمه به شهرستان کامیون ها معروف است.
سلیمانی گفت: تا به حال حاضر در شهرستان گرمه هزار و 250 کارت هوشمند برای کامیونداران این شهرستان صادر شده است که در این شهرستان هزار و 50 دستگاه کامیون ( کمپرسی، کامیون سنگین و کامیونت) و مابقی نیسان وانت در زمینه جابجایی کالا فعالیت دارند.
وی بیان کرد: در این شهرستان کامیون های سنگین اغلب محصولات تولیدی کارخانه آلومینا همچنین مواد معدنی را جابجا می کنند و به مقصد انتقال می دهند.
وی در ادامه درباره وضعیت فرسودگی و یا نو بودن کامیون های فعال در این شهرستان نیز بیان کرد: عمر اغلب کامیون های این شهرستان جوان است، با این وجود، 50 دستگاه کامیون سنگین در این شهرستان عمر بالای 40 سال دارند که باید جایگزین جدیدی داشته باشند.
سلیمانی عنوان کرد: با وجود افزایش بسیار زیاد قیمت کامیون در کشور، امسال در این شهرستان 30 دستگاه کامیون جدید جایگزین کامیون های اسقاطی شدند.
وی گفت: در عین حال، 30 متقاضی دیگر نیز خرید کامیون های وارداتی با عمر سه ساله را توسط بازرگانان داخلی خریداری کرده اند، با این وجود، کامیون های خریداری شده به گمرک ماکو در آذربایجان غربی وارد شده اند اما هنوز تعویض پلاک آنها برای ترخیص از گمرک انجام نشده است.
وی افزود: این کامیون ها در این گمرک مدت ها است رسوب شده اند و هنوز اجازه ترخیص نیافته اند درحالیکه خریداران این کامیون ها منتظر دریافت این وسایط نقلیه هستند.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی کامیونداران شهرستان گرمه در بخش دیگری از سخن خود به گلایه و شکایت کامیونداران از قیمت های بسیار بالای لاستیک، لوازم یدکی و روغن های ماشین اشاره و اظهار کرد: تا دو ماه قبل لاستیک کامیون ها با ارز چهار هزار و 200 تومانی در اختیار متقاضیان این صنف قرار می گرفت اما از دو ماه قبل ارز چهار هزار و 200 تومانی از تامین لاستیک ها برداشته شد و کامیونداران لاستیک ها را یا با ارز نیمایی و یا با قیمت بازار آزاد خریداری می کنند.
وی افزود: در حال حاضر قیمت لاستیک ها با کیفیت مناسب موجود در بازار کشور بیش از 25 میلیون تومان و لاستیک کامیونی با کیفیت متوسط و ضعیف از 15 تا 20 میلیون تومان قیمت دارند.
سلیمانی خاطر نشان کرد: متاسفانه لوازم یدکی اصلی در بازار داخلی یافت نمی شود و آنچه کامیونداران تهیه می کنند لوازم یدکی با قیمت های بسیار بالایی است که به لحاظ کیفیت استاندارد نیستند.
وی همچنین یادآور شد: مدتی است کامیونداران روغن ماشین با کیفیت مناسب پیدا نمی کنند و حتی اتفاق افتاده است روغن هایی که خریداری کرده، تقلبی بوده و در مسیر ترددها، کامیون ها دچار مشکل شده اند.
وی تصریح کرد: طی چند ماه گذشته در مقایسه با بهار امسال قیمت استهلاک کامیون ها متاثر از قیمت لاستیک ها، لوازم یدکی و دیگر خدمات جانبی تا 75 درصد افزایش یافته است.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی کامیونداران شهرستان گرمه یادآور شد: البته این گلایه های کامیونداران به اداره کل حمل و نقل راهداری خراسان شمالی به منظور رسیدگی و نظارت انعکاس یافته اند.
وی در خاتمه به مطالبه کامیونداران از مسئولان اجرایی و تقنینی کشور نیز اشاره کرد و گفت: کامیونداران خواستار آن هستند که جزو مشاغل سخت قرار بگیرند و از مزایای آن برخوردار شوند.
سلیمانی بیان کرد: دوری های چندین روزه از خانواده، خستگی و فرسودگی بدن ناشی از سختی های این شغل و بروز خطر جانی در صورت احتمال تصادفات در جاده ها همواره از دغدغه ها و نگرانی های همیشگی کامیونداران بوده اند.
انتهای پیام/قهرمانی