جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۸۳۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۹/۲۰ - ساعت ۹:۳۴
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی عنوان کرد:

طرح "شهید سلیمانی" محدود کردن کرونا در منازل / فرصت طلایی برای قرنطینه زودهنگام افراد مبتلا به کرونا

افشین دلشاد با اشاره به اینکه در راستای طرح شهید سلیمانی بیماران مبتلا به کرونا در منازلشان شناسایی می شوند، گفت: با اجرای این طرح فرد در منزل و کمتر از 20 دقیقه نسبت به وضعیتش مطلع می شود و قرنطینه آن در منزل آغاز خواهد شد.
طرح

افشین دلشاد، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک، پیرامون طرح شهید سلیمانی اظهار داشت: قریب به یک سال است که ویروس کرونا، تمام جهان را تحت تاثیر قرار داده و متاسفانه کشور ایران نیز از این تاثیر در امان نبوده و تمام ابعاد اجتماعی و اقتصادی بشر در سراسر دنیا تحت تاثیر این ویروس واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از نادانسته های بشر در رابطه با این بیماری کشف شده است، گفت: تصورات نخست از بیماری بر این اساس بود که بیماری تنها از راه تماس منتقل می شود اما بعد از مدتی مشخص شد که بیماری قابلیت انتقال از طریق هوا را نیز دارد و با قدرت سرایت بالا در حال افزایش آمار ابتلا پیش می رود.

دلشاد با بیان اینکه تا به امروز داروی اختصاصی موثری برای آن وجود ندارد، ادامه داد: واکسن نیز در مراحل اولیه تایید قرار دارد و شاید چند روز بیشتر نیست که مجوز تایید عام آن صادر شده، علاوه بر این در کشور ایران با در نظر گرفتن بهترین شرایط در سال آینده امکان واکسیناسیون عمومی میسر خواهد شد.

 

محدودیت های کرونایی در کنار عوارض اقتصادی می تواند در کاهش بیماری موثر باشد

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بنابرین آنچه که باقی می ماند و اقدامات موثری نیز بوده، در تعدادی از کشورهای دنیا با این اقدامات موفق شده اند از شدت بیماری کم کنند، در کشور ایران نیز در برخی مقاطع که شدت بیشتری به خرج داده شده است، در کنار عوارض اقتصادی شاهد کاهش بار بیماری بوده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اصول کنترل این بیماری را، شکستن چرخه انتقال آن اعلام کرد و گفت: ویروسی که از طریق هوا منتقل می شود، قطعا راهی برای بشر باقی نمی گذارد، مگر اینکه انسان های آلوده را شناسایی و مانع تماس انسان های بیمار با سالم شد.

دلشاد با اشاره به اینکه با اعمال محدودیت های کرونایی مردم از لحاظ اقتصادی و اجتماعی نیز محدود و متاثر می شوند، گفت: اما این روش نشان داده است که در کنار تمام عوارض اقتصادی می تواند اثرگذار باشد.

 

طرح شهید سلیمانی، محدود کردن کرونا در صف منازل

وی یادآور شد: اما روش دیگری که در حال حاضر در دست اقدام و اجرا قرار گرفته است شناسایی و محدود کردن بیماری در صف منازل است، که در قالب طرحی تحت عنوان " شهید سلیمانی " با حضور دانشگاه های علوم پزشکی، بسیج مستضعفان، سازمان هلال احمر، انجمن های مردم نهاد، پلیس و سایر سازمان های حمایت گر طراحی شده است.

دلشاد با اشاره به اینکه این طرح محله محور با  هدف شناسایی ویروس در منازل و جلوگیری از انتشار آن کلید خورده است، گفت: انجام تست های تشخیص PCR که در حال حاضر نیز انجام می شوند، چندین روز زمان جهت پاسخ دهی نیاز دارد، همچنین فرد برای انجام تست باید به خارج از منزل مراجعه کند که امکان چرخش بیماری وجود دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کیت های تشخیص سریع تولید شده اند که در کمتر از 20 دقیقه مثبت یا منفی بودن ابتلای فرد را مشخص می کند و بیمار در کمترین زمان ممکن شناسایی و از پخش بیماری آن فرد جلوگیری می شود، همچنین نیازی به حضور فرد برای انجام تست به خارج از منزل وجود ندارد، بلکه تیم های مراقبتی طرح شهید سلیمانی به منازل افراد مراجعه و این مراحل انجام می شود.

 

طرح شهید سلیمانی، فرصت طلایی برای قرنطینه زودهنگام افراد مبتلا به کرونا

این مقام مسئول این روش را فرصت طلایی برای تشخیص و قرنطینه زودهنگام و اقدامات کنترلی خواند و گفت: همچنین در ادامه طرح بعد از شناسایی فرد مبتلا و قرنطینه آن فرد در منزل ، تیم های رهگیری با تمامی افرادی که از لحاظ شغلی و خانوادگی با فرد بیمار در ارتباط بوده اند، ارتباط می گیرد و آن ها را شناسایی و تست انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: این چرخه ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی که به شعایی از فرد مبتلا برسیم که هیچ ابتلایی نداشته است، این تجربه در چندین کشور دنیا موثر واقع شده است.

دلشاد یادآور شد: قطعا اعمال محدودیت و قرنطینه فرد مبتلا در منزل حداقل به مدت دو هفته فرد را از حضور در محیط اجتماع دور می کند و در این راستا جهت اطمینان از اینکه خانواده فرد مبتلا در این مدت دچار مشکلات معیشتی نشده اند، بسیج به یاری دانشگاه علوم پزشکی آمده است و تیم های پشتیبان، حمایت را انجام می دهند.

وی خاطرنشان کرد: این تیم ها موظف هستند به منازل افراد مبتلا مراجعه و در صورت نیاز خانواده به هر امری در بیرون از منزل ، اموراتشان را انجام می دهند، همچنین ضدعفونی و آموزش های لازم نیز به آنها داده می شود تا اطمینان پیدا کنند که فرد مبتلا قرنطینه را به صورت کامل رعایت می کند.

 

محیا شدن قرنطینه افراد در خارج از منزل

وی اظهار داشت: در موارد خاص که خانواده نیاز به کمک های حمایتی و معیشتی داشته باشد نیز این کمک های معیشتی در اختیار آنها قرار داده می شود.

دلشاد گفت: همچنین در حین مراجعات تیم های مراقبتی و حمایتی اگر با مواردی برخورد شود که فرد باید به قرنطینه منتقل شود یا مراقبت پزشکی در منزل انجام شود، تیم های مخصوص به این کار در نظر گرفته شده است، که با مراجعه در منزل این امورات را پیگیری می کنند.

وی با بیان اینکه حضور پزشک در منزل جایگزین افراد برای مراجعه به مطب ها نیست و برای تمامی افراد لحاظ نمی شود، گفت:  بلکه شامل افرادی می شود که خروج از منزل برای آنها خیلی خطرناک باشد.

این مقام مسئول اضافه کرد: علاوه بر این اگر به هر دلیلی شرط قرنطینه در منزل وجود نداشته باشد، فرد مبتلا به قرنطینه هایی که پیش بینی شده اند هدایت و مدت گذر از بیماری را در آنجا سپری می کنند، که قرنطینه هم برای افراد بیمار و هم برای فرد پرخطر سالم در نظر گرفته شده است.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک